Zoekresultaat: 6 artikelen

x
Jaar 2017 x

Bryan Clark
Bryan Clark is a Professor and former Head of School in the Law School, University of Strathclyde, Glasgow, UK. He is a socio-legal scholar and commercial lawyer with interests particularly in the fields of mediation and its interaction with the law, courts, civil justice and the workings of judges and lawyers. He has published widely in these fields and presented a wide range of papers at national and international conferences and seminars. He is Chair of the Accreditation and Validation of Relationships Scotland, Academic Committee Member of the English Civil Mediation Council, Board Member of the Asian Mediation Centre and former Board Member of Scottish Mediation.

    It was direct sex discrimination for a male employee who wished to take shared parental leave (SPL) to be entitled only to the minimum statutory pay where a female employee would have been entitled to full salary during an equivalent period of maternity leave, according to a first-instance decision from the Employment Tribunal (ET).


Anna Bond
Anna Bond is an Associate Solicitor at Lewis Silkin LLP.

    The purpose of this article is to investigate whether the notion of an interest should be taken more seriously than the notion of a right. It will be argued that it should; and not only because it can be just as amenable to the institutional taxonomical structure often said to be at the basis of rights thinking in law but also because the notion of an interest has a more epistemologically convincing explanatory power with respect to reasoning in law and its relation to social facts. The article equally aims to highlight some of the important existing work on the notion of an interest in law.


Geoffrey Samuel
Professor of Law, Kent Law School, The University of Kent, Canterbury, Kent, U.K. This article is a much re-orientated, and updated, adaption of a paper published a decade ago: Samuel 2004, at 263. The author would like to thank the anonymous referees for their very helpful criticisms and observations on an earlier version of the manuscript.

    The dismissal of a pregnant employee upon her employer’s business takeover was deemed to be unlawful discrimination.


Christiana Michael
Christiana Michael is a lawyer at George Z Georgiou & Associates LLC, www.georgezgeorgiou.com.
Artikel

Medische zorg aan irreguliere migranten: een status quo

Tijdschrift Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 2 2017
Trefwoorden irregulieremigranten, ‘illegale migranten, medisch noodzakelijke zorg, toegang tot zorg
Auteurs Mr. V.L. Derckx
SamenvattingAuteursinformatie

    Nederland kent een financieringsregeling voor de verlening van medisch noodzakelijke zorg aan mensen zonder rechtmatig verblijf (‘irreguliere migranten’). Op papier lijkt deze regeling op orde. In de praktijk staat het internationaal erkende recht op zorg van de irreguliere migrant echter onder druk. De overheid pareert kritische signalen door structureel te verwijzen naar de vertrekplicht van de irreguliere migrant. Dit artikel bespreekt een aantal knelpunten rondom de toegang tot zorg van irreguliere migranten en sluit af met een pleidooi om op meer positieve wijze vorm te geven aan het recht op zorg van deze groep.


Mr. V.L. Derckx
Veelke Derckx is docent Privaatrecht aan het Molengraaff Instituut voor Privaatrecht, Universiteit Utrecht; zij doet als buitenpromovendus onderzoek naar het recht op zorg van mensen zonder rechtmatig verblijf.

    Nederlandse kinderen lijken minder te weten over kinder- en mensenrechten dan andere kinderen in Europa. Om die reden zien beleidsmakers, wetenschappers en maatschappelijke organisaties een noodzaak om formele educatie op deze onderwerpen te introduceren in alle onderwijsniveaus. Wat denken middelbare leerlingen zelf hier echter over? Dit artikel onderzoekt het rechtsbewustzijn van kinderen in drie Nederlandse middelbare scholen ten aanzien van hun specifieke rechten als kinderen. Het wordt duidelijk dat kinderen ideeën en meningen hebben over hun rechten en daarmee een rechtsbewustzijn hebben, ook als zij geen rechtenjargon gebruiken. Hun rechtsbewustzijn bestaat uit moraliteit, wat verklaart dat zij bepaalde rechten zelf bedenken: sommige thema’s vinden zij zo belangrijk dat zij voelen dat ze deel uitmaken van hun fundamentele rechten als kinderen. Het integreren van mensenrechteneducatie in het schoolcurriculum zou een nodige, maar is een onvoldoende oplossing voor het ‘probleem’ dat voor ons ligt. Het is namelijk niet bewezen of meer kennis op deze onderwerpen ook leidt tot verandering van gedrag. De kinderen maakten namelijk ook bewuste keuzes om níet hun rechten in te roepen, maar om hun problemen anderszins op te lossen. Dit moet worden meegenomen om interventies effectief te laten zijn, zodat niet het tegenovergestelde van wat gewenst is, wordt bereikt. En effectieve interventies dienen daarnaast aan te sluiten bij het dagelijks leven van de kinderen. Volgens de leerlingen zijn kinderrechten vooral ook iets dat we moeten doen en oefenen.
    Dutch children seem to be less informed about children’s and human rights than their peers in other European states. Therefore, policy makers, academics and CSOs recognise a need to introduce formal education on these matters in all levels of schooling. But what do secondary school children themselves think about this? This article explores the legal consciousness of children in three Dutch schools on their specific rights as children. It has been evidenced that children have ideas and opinions about their rights and therefore have a legal consciousness, though without using the language of the law. Their legal consciousness consists of morality, which explains their ‘invention’ of certain rights: some themes are of such importance that they feel these are part of their fundamental rights as children. Integrating human rights education into the school curriculum may be a necessary, but is an insufficient solution to the ‘problem’ at hand. It has not been evidenced whether more knowledge changes their behavior. The children made informed decisions to not invoke their rights, and to solve their problems differently. Effective interventions need to take this into account in order to relate to their everyday lives and avoid having the opposite effect of what is intended. According to the students, children’s rights are mostly something to be done or practiced.


Carrie van der Kroon LL.M.
Carrie van der Kroon works as a programme officer on girls’ rights in the Global South at Defence for Children International – ECPAT the Netherlands. She obtained her masters in Legal Research (Cum Laude) at Utrecht University in the Netherlands, specialising in international children’s rights from a socio-legal perspective.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.