It was direct sex discrimination for a male employee who wished to take shared parental leave (SPL) to be entitled only to the minimum statutory pay where a female employee would have been entitled to full salary during an equivalent period of maternity leave, according to a first-instance decision from the Employment Tribunal (ET). |
Zoekresultaat: 6 artikelen
Jaar 2017 xArtikel |
A tale of two jurisdictions: mediation case law in England & Wales and Scotland |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 4 2017 |
Trefwoorden | Case law, England, Wales, Scotland |
Auteurs | Bryan Clark |
Auteursinformatie |
Case Reports |
2017/28 Failure to enhance parental leave pay to level of maternity pay held to be direct sex discrimination (UK) |
Tijdschrift | European Employment Law Cases, Aflevering 3 2017 |
Trefwoorden | Gender discrimination |
Auteurs | Anna Bond |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Law and Method, augustus 2017 |
Auteurs | Geoffrey Samuel |
SamenvattingAuteursinformatie |
The purpose of this article is to investigate whether the notion of an interest should be taken more seriously than the notion of a right. It will be argued that it should; and not only because it can be just as amenable to the institutional taxonomical structure often said to be at the basis of rights thinking in law but also because the notion of an interest has a more epistemologically convincing explanatory power with respect to reasoning in law and its relation to social facts. The article equally aims to highlight some of the important existing work on the notion of an interest in law. |
Case Reports |
2017/5 Unlawful dismissal of pregnant employee upon business takeover (CY) |
Tijdschrift | European Employment Law Cases, Aflevering 1 2017 |
Trefwoorden | Discrimination, Pregnancy |
Auteurs | Christiana Michael |
SamenvattingAuteursinformatie |
The dismissal of a pregnant employee upon her employer’s business takeover was deemed to be unlawful discrimination. |
Artikel |
Medische zorg aan irreguliere migranten: een status quo |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 2 2017 |
Trefwoorden | irregulieremigranten, ‘illegale migranten, medisch noodzakelijke zorg, toegang tot zorg |
Auteurs | Mr. V.L. Derckx |
SamenvattingAuteursinformatie |
Nederland kent een financieringsregeling voor de verlening van medisch noodzakelijke zorg aan mensen zonder rechtmatig verblijf (‘irreguliere migranten’). Op papier lijkt deze regeling op orde. In de praktijk staat het internationaal erkende recht op zorg van de irreguliere migrant echter onder druk. De overheid pareert kritische signalen door structureel te verwijzen naar de vertrekplicht van de irreguliere migrant. Dit artikel bespreekt een aantal knelpunten rondom de toegang tot zorg van irreguliere migranten en sluit af met een pleidooi om op meer positieve wijze vorm te geven aan het recht op zorg van deze groep. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Family & Law, januari 2017 |
Auteurs | Carrie van der Kroon LL.M. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Nederlandse kinderen lijken minder te weten over kinder- en mensenrechten dan andere kinderen in Europa. Om die reden zien beleidsmakers, wetenschappers en maatschappelijke organisaties een noodzaak om formele educatie op deze onderwerpen te introduceren in alle onderwijsniveaus. Wat denken middelbare leerlingen zelf hier echter over? Dit artikel onderzoekt het rechtsbewustzijn van kinderen in drie Nederlandse middelbare scholen ten aanzien van hun specifieke rechten als kinderen. Het wordt duidelijk dat kinderen ideeën en meningen hebben over hun rechten en daarmee een rechtsbewustzijn hebben, ook als zij geen rechtenjargon gebruiken. Hun rechtsbewustzijn bestaat uit moraliteit, wat verklaart dat zij bepaalde rechten zelf bedenken: sommige thema’s vinden zij zo belangrijk dat zij voelen dat ze deel uitmaken van hun fundamentele rechten als kinderen. Het integreren van mensenrechteneducatie in het schoolcurriculum zou een nodige, maar is een onvoldoende oplossing voor het ‘probleem’ dat voor ons ligt. Het is namelijk niet bewezen of meer kennis op deze onderwerpen ook leidt tot verandering van gedrag. De kinderen maakten namelijk ook bewuste keuzes om níet hun rechten in te roepen, maar om hun problemen anderszins op te lossen. Dit moet worden meegenomen om interventies effectief te laten zijn, zodat niet het tegenovergestelde van wat gewenst is, wordt bereikt. En effectieve interventies dienen daarnaast aan te sluiten bij het dagelijks leven van de kinderen. Volgens de leerlingen zijn kinderrechten vooral ook iets dat we moeten doen en oefenen. |