Zoekresultaat: 4 artikelen

x
Jaar 2015 x

Mr. dr. J.C. de Wit
Mr. dr. J. de Wit is universitair hoofddocent Bestuursrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2013 heeft zij als gastdocent en gastonderzoeker enige tijd gewerkt aan de University of Curaçao, toen nog Universiteit van de Nederlandse Antillen. In die periode heeft zij op Bonaire het onderzoek ter zitting in eerste aanleg bijgewoond.
Artikel

De zaak van Sinterklaas

Zwarte Piet staat terecht

Tijdschrift Caribisch Juristenblad, Aflevering 3 2015
Trefwoorden Zwarte Piet, racisme, uitingsvrijheid, rechtsstaat
Auteurs Dr. A. Bijnaar en Prof. dr. C.W. Maris
SamenvattingAuteursinformatie

    In De zaak van Sinterklaas: Zwarte Piet staat terecht bespreken Aspha Bijnaar en Cees Maris de maatschappelijke en juridische controverses rond Zwarte Piet vanuit het rechtsfilosofische ideaal van de liberale rechtsstaat. Ze betogen dat Zwarte Piet is besmet met het racisme van het koloniale verleden. Wegens het belang van de uitingsvrijheid moet de overheid discriminerende uitingen niet verbieden, maar met argumenten tegenspreken. Een neutrale rechtsstaat mag zelf niet discrimineren: Sinterklaasevenementen waarbij overheidsinstellingen direct zijn betrokken, moeten vrij zijn van racistische smetten.


Dr. A. Bijnaar
Dr. A. Bijnaar is wetenschappelijk onderzoeker bij het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis.

Prof. dr. C.W. Maris
Prof. dr. C.W. Maris is emeritus hoogleraar rechtsfilosofie aan de Universiteit van Amsterdam.
Artikel

Diversiteitsbewuste communicatie. Niet culturen, maar mensen ontmoeten elkaar

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 3 2015
Trefwoorden intercultural communication, diversity, TOPOI
Auteurs Edwin Hoffman
SamenvattingAuteursinformatie

    Intercultural communication is often portrayed as communication between people with a different ethnic or national background. People may interpret differences and misunderstandings arising in communication as especially grand and problematic. Sometimes, people see the reason for a difference in opinion or the conflict to be situated within the other (often national or ethnic) culture. They see themselves and others as a member of a different group, with a different culture and thus claim the differences to be related to the culture and not the individual person (culturalising or culturistic approach). This approach entails certain risks when it is seen as a condition to be able to speak to others and when handled as the sole frame of reference to interpret people’s meaning-making. An alternative approach can be found in a systemic and communication-theory approach, linking it to intersectionality, pluralism, diversity competence and the TOPOI model, as this article explains.


Edwin Hoffman
Edwin Hoffman is werkzaam als zelfstandig adviseur Diversiteit (ook in België) en als externe lesgever aan de Alpen Adria Universiteit te Klagenfurt met de leeropdracht Interkulturelle Kompetenz und Bildung im internationalen Vergleich.
Artikel

Bescherm het slachtoffer, begin bij de verdachte

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 5 2015
Trefwoorden victimhood, Christ, art history, Enlightenment, secularization
Auteurs W.J. Veraart
SamenvattingAuteursinformatie

    This article argues that the notion of ‘victim’ primarily refers to the position of the person who, in the course of a (sacred, religious, legal, etc.) procedure, is ritually sacrificed to avert the wrath of the gods or to preserve peace in the community. In early modernity the Latin victima (sacrificial animal) was also used as a reference to Jesus Christ. Christ was seen as the Lamb of God, the innocent sacrificial lamb which, after an unfair trial, was crucified and died for the sins of the world. In the eighteenth century, under influence of the Enlightenment, the victim concept has been secularized and come to refer to every casualty of bad luck, crime, or disaster. Art history, however, offers interesting examples of pictures of mythical figures such as Sisyphus and Prometheus, representing early images of secularized victimhood in the sixteenth and seventeenth centuries. In the present day, the concept of victimhood is often used to define the position of the injured party in criminal proceedings. In this frame, the injured victim, looking for legal recognition, is juxtaposed against the position of the accused who is characterized as the possible culprit. However, reflection on the history of the victim concept reveals that it primarily refers to the position of the wrongly or falsely accused or condemned in the course of legal (or pseudolegal) proceedings. A state governed by the rule of law (‘rechtsstaat’) can be defined as a legal form of society which does its utmost to avoid the justice system producing its own victims. In this approach, a victim-oriented criminal justice system is fully aware of the need to protect precisely those who are threatened by the power of the state and public opinion because they are in the dock.


W.J. Veraart
Prof. mr. Wouter Veraart is hoogleraar Encyclopedie der Rechtswetenschap en Rechtsfilosofie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.