Zoekresultaat: 20 artikelen

x
Jaar 2010 x
Artikel

Burgemeesters beter voorbereid

Tijdschrift PROCES, Aflevering 6 2010
Trefwoorden Informatievoorziening, Burgemeesters, Ex-gedetineerden
Auteurs Mr. drs. Ad Schreijenberg en Drs. Joost van den Tillaart
SamenvattingAuteursinformatie

    The Dutch Minister of Justice has promised that a city’s mayor will be informed if a former prisoner, who was sentenced for a sex offense and/or serious violent crime, returns to the municipality. Because of an improved information position, the mayor is able to take founded and timely measures in order to prevent disturbances in public safety. To determine how this information can be organised in the best way, a pilot was carried out. The evaluation of this pilot suggests that the information meets a need, but that the information processing is vulnerable in certain parts. Following the evaluation the process will be adapted and may be rolled out nationwide.


Mr. drs. Ad Schreijenberg
Ad Schreijenberg is onderzoeker bij het cluster Criminaliteit en veiligheid, Regioplan Beleidsonderzoek.

Drs. Joost van den Tillaart
Joost van den Tillaart is onderzoeker bij het cluster Criminaliteit en veiligheid, Regioplan Beleidsonderzoek.
Artikel

Een upgrade van het zorgbeleid van de NMa: de derde versie van de Richtsnoeren voor de zorgsector

Tijdschrift Markt & Mededinging, Aflevering 6 2010
Trefwoorden zorg en mededinging, publieke belangen en mededinging, diensten van algemeen economisch belang, begrip onderneming
Auteurs Prof. mr. J.W. van de Gronden
SamenvattingAuteursinformatie

    Op 9 maart 2010 stelde de NMa haar Richtsnoeren voor de zorgsector vast. Dit is alweer de derde versie van deze richtsnoeren die de NMa publiceert. De NMa wil graag tegemoet komen aan de onzekerheden die in de zorgsector over toelaatbaarheid van bepaalde afspraken en andere praktijken bestaan. Een belangrijke kwestie in dit verband is welke rol publieke belangen spelen. In de onderhavige bijdrage staat daarom de vraag centraal of de NMa in de Richtsnoeren de verhouding tussen het mededingingsrecht en de publieke zorgbelangen heeft verduidelijkt.


Prof. mr. J.W. van de Gronden
Prof. mr. J.W. van de Gronden is hoogleraar Europees recht aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Professor Wolf Sauter wordt hartelijk dank gezegd voor zijn commentaar op een conceptversie van dit artikel.
Artikel

Steunmaatregelen voor ziekenhuizen en diensten van algemeen economisch belang: doelmatigheid niet vereist?

Tijdschrift Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 9 2010
Trefwoorden Diensten van algemeen economisch belang, Altmark-criteria, Altmark-pakket, (Brussels) ziekenhuizen
Auteurs Prof. dr. L. Hancher en Prof. mr. W. Sauter
SamenvattingAuteursinformatie

    De Europese regels over staatssteun kunnen in het geding komen bij de financiering van openbaredienstverplichtingen zoals die bijvoorbeeld bestaan in de ziekenhuiszorg. Daarbij staat de ruimte die hiertoe aan de lidstaten wordt gelaten nog volop ter discussie, bijvoorbeeld ten aanzien van Protocol 26 van het Werkingsverdrag (Wv) betreffende de diensten van algemeen (economisch) belang. Het staatssteunregime van de EU voorziet sinds 2003 in een toets voor openbaredienstverplichtingen op basis van de voorwaarden gesteld in het Altmark-arrest.1x Beide auteurs zijn verbonden aan het Tilburg Law and Economics Centre (TILEC). Leigh Hancher is daarnaast werkzaam bij Allen & Overy en Wolf Sauter bij de Zorgautoriteit (NZa).
    HvJ EG 24 juli 2003, zaak C-280/00, Altmark Trans GmbH en Regierungspräsidium Magdeburg/Nahverkehrsgesellschaft Altmark GmbH (Altmark Trans), Jur. 2003, p. I-7747.
    Indien hieraan wordt voldaan, is geen sprake van steun maar van compensatie. Wordt aan deze toets niet voldaan dan kan vervolgens eventueel op basis van artikel 106 lid 2 Wv worden bepaald of sprake is van een dienst van algemeen economisch belang (DAEB) die verenigbaar is met de interne markt. Het kader dat hierbij wordt gehanteerd is het zogenoemde DAEB-pakket (ook wel: ‘Monti-pakket’) uit november 2005.2x Beschikking 2005/842/EG van de Commissie van 28 november 2005 betreffende de toepassing van artikel 86, lid 2, van het EG-Verdrag op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst die aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen wordt toegekend, Pb. EG 2005, L 312/0067; Communautaire kaderregeling inzake staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, Pb. EU 2005, C 297/4. De beschikking trad op 19 december 2005 in werking, de kaderregeling op de datum van publicatie (29 november 2005). Het belangrijkste verschil tussen de twee toetsen zit in de wijze waarop wordt omgegaan met het doelmatigheidsvereiste. De hier te bespreken beschikking van de Europese Commissie illustreert bovenstaand punt.

Noten

  • 1 Beide auteurs zijn verbonden aan het Tilburg Law and Economics Centre (TILEC). Leigh Hancher is daarnaast werkzaam bij Allen & Overy en Wolf Sauter bij de Zorgautoriteit (NZa).
    HvJ EG 24 juli 2003, zaak C-280/00, Altmark Trans GmbH en Regierungspräsidium Magdeburg/Nahverkehrsgesellschaft Altmark GmbH (Altmark Trans), Jur. 2003, p. I-7747.

  • 2 Beschikking 2005/842/EG van de Commissie van 28 november 2005 betreffende de toepassing van artikel 86, lid 2, van het EG-Verdrag op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst die aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen wordt toegekend, Pb. EG 2005, L 312/0067; Communautaire kaderregeling inzake staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, Pb. EU 2005, C 297/4. De beschikking trad op 19 december 2005 in werking, de kaderregeling op de datum van publicatie (29 november 2005).


Prof. dr. L. Hancher
Prof. dr. L. Hancher is verbonden aan het Tilburg Law and Economics Centre (TILEC) en is daarnaast werkzaam bij Allen & Overy.

Prof. mr. W. Sauter
Prof. mr. W. Sauter is verbonden aan het Tilburg Law and Economics Centre (TILEC) en is daarnaast werkzaam bij de Zorgautoriteit (NZa).
Artikel

Access_open Heilige velden

Panorama van ritueel-religieuze presenties in het publieke domein

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2010
Trefwoorden religie in het publieke domein, rituelen, religieuze manifestaties, Inburgeringsriten
Auteurs Paul Post
SamenvattingAuteursinformatie

    Religion in the public domain has been a theme of remarkably current interest for a long time in our country as well as elsewhere in Europe. Not only in dialogue and debate, but primarily also via specific occasions, practices, and situations. One can think here of the position of the many redundant church buildings, the granting of permits for public religious manifestations, the ringing of church bells or public calls to prayer, the role (or abandonment of the role) of governments in rituals following disasters and accidents, the structure of citizenship rites and other forms of civic/civil ritual, the involvement of governments in religious celebrations in the public domain such as processions or Iftar meals, et cetera. This contribution explores the place of religion in the public domain in a specific way, i.e. on the basis of practices: its starting point lies in traceable manifestations of religion in our culture and society, in practices and rituals. After some conceptual orientation, this approach takes the form of a general panorama of religious-ritual presences and manifestations in that public domain and a further exploration of those via a model of so-called ritual-sacred fields.


Paul Post
Prof. dr. P. Post studeerde theologie, liturgiewetenschap en christelijke kunst in Utrecht en Rome. Momenteel is hij hoogleraar Liturgische en Rituele Studies aan de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Tilburg en directeur van het aldaar gevestigde interuniversitaire Instituut voor Liturgische en Rituele Studies. Hij is tevens vicedecaan Onderzoek van de Faculteit Geesteswetenschappen. Hij doet onderzoek naar en publiceert over actuele rituele dynamiek. Zijn onderzoek concentreert zich al enige tijd op plaats, ritueel en religie.
Artikel

Wettelijke bepalingen voor herstelgerichte afdoeningen

Niet te weinig, niet te veel

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 3 2010
Trefwoorden bemiddelingsdiensten, wetgeving, preventie, strafproces
Auteurs Martin Wright
SamenvattingAuteursinformatie

    Legislation affects restorative justice in four ways: existing legislation may allow it, new laws may enable it, laws may limit it, or restorative justice may be the norm. Examples from different countries are given and specific questions about the relationship of restorative justice to the criminal justice system discussed. It is suggested that, broadly speaking, safeguards should be legislated and practice regulated by an independent body. It is concluded that restorative practices, have the potential to transform society’s response to harmful behaviour.


Martin Wright
Martin Wright is senior onderzoeker aan De Montfort Universiteit in Leicester, Engeland.
Artikel

Opvang en begeleiding van (ex-)gedetineerden: een hele klus

Tijdschrift PROCES, Aflevering 5 2010
Trefwoorden Exodus, nazorg, ex-gedetineerden, praktijk
Auteurs Robert Prang, Sigrid van Wingerden en Rien Timmer
SamenvattingAuteursinformatie

    Bij de opvang en begeleiding van (ex-)gedetineerden lopen Exodus en vergelijkbare nazorgorganisaties in de praktijk tegen veel problemen aan. In dit artikel worden enkele van die problemen gesignaleerd. Daarbij wordt onder meer stilgestaan bij problemen met betrekking tot de financiering en de oprichting van een Exodushuis, maar ook problemen bij de intake en plaatsing, de begeleiding en de uitzetting van bewoners worden besproken. Ten slotte wordt aandacht besteed aan het afleggen van verantwoording over de bereikte resultaten en de lastigheden daarbij.


Robert Prang
Robert Prang is manager Aanmeldingen & beleid bij Vereniging Samenwerkingsverband Exodus Nederland.

Sigrid van Wingerden
Sigrid van Wingerden is PhD-fellow bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie van de Universiteit Leiden.

Rien Timmer
Rien Timmer is directeur van Vereniging Samenwerkingsverband Exodus Nederland.
Artikel

Access_open Kansen voor Utrechtse kerken binnen de Wmo

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2010
Trefwoorden Kansen van kerken, Wet maatschappelijke ondersteuning, Diaconale opdracht, Scheiding kerk en staat
Auteurs Wiebe Blauw
SamenvattingAuteursinformatie

    MOVISIE Netherlands centre for social development researched the role of churches in the enforcement of the Social Support Act in the municipality of Utrecht. It showed that although the municipality does not charge the churches with the execution of the law, the churches themselves present a lot of activities that might be appointed as social support activities. Moreover a part of the churches are benevolent to increase their activities if the municipality would facilitate them. At the same time city council members as well as the responsible civil servants do not know the role churches play at the enforcement of the Act, so further cooperation between the municipality and the churches is required.


Wiebe Blauw
Drs. W. Blauw is senior adviseur Vrijwillige Inzet bij MOVISIE.
Artikel

Versnipperde regie

De positie van de gemeente in een lokaal veiligheidsnetwerk

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2010
Trefwoorden gemeentelijke regiefunctie, veiligheidsnetwerk, netwerkanalyse, doorzettingsmacht, centraliteit
Auteurs Jolijn Broekhuizen, Ronald van Steden en Hans Boutellier
SamenvattingAuteursinformatie

    The coordination in public safety has been assigned to the municipality. The central question in this article is whether the municipality is equipped to fulfil this task successfully. In this study we investigated a metropolitan security network against drug and alcohol nuisance. Questionnaires were administered among 36 organisations dealing with these nuisance problems. The social network analysis shows that the municipality is predominant in the security network. On the other hand there are several other organisations, such as the Police, health organisations and Housing Associations, that also take up a central position in the network. We also found that the municipality’s informal network is less well developed than its formal network. In contrast, the Police and several local health organisations often liaise informally with other organisations that ‘fight’ drug and alcohol nuisance within the network. Quite a number of organisations are in the position to obtain important information and to exert influence when organisations are unwilling to cooperate. Consequently, several organisations other than the municipality are suited to successfully complete the coordination in a security network.


Jolijn Broekhuizen
Drs. Jolijn Broekhuizen is senior onderzoeker bij de Dienst Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam. E-mail: j.broekhuizen@os.amsterdam.nl.

Ronald van Steden
Dr. Ronald van Steden is als universitair docent verbonden aan de afdeling Bestuurswetenschappen van de Faculteit der Sociale Wetenschappen aan de Vrije Universiteit. E-mail: r.van.steden@fsw.vu.nl.

Hans Boutellier
Prof. dr. Hans Boutellier is algemeen directeur van het Verwey-Jonker Instituut en hoogleraar Veiligheid & Burgerschap aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. E-mail: jcj.boutellier@fsw.vu.nl.
Artikel

Gemeentelijke regie in de veiligheidszorg

Schets van relevante factoren en een wetsvoorstel

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2010
Trefwoorden gemeente, regie, wetsvoorstel, lokaal veiligheidsbeleid
Auteurs Jan Terpstra en Mirjam Krommendijk
SamenvattingAuteursinformatie

    In the local governance of public safety many different organizations are involved. These organizations cooperate in local networks or partnerships to manage problems related to crime and disorder. In the Netherlands the local government should coordinate the cooperation between these organizations and their activities. Research shows that in practice this coordination has many serious shortcomings.
    Therefore the Dutch government proposed a new Act to promote the local government’s capacities to coordinate these networks and local policies of public safety (Wet op de gemeentelijke regierol lokale integrale veiligheid). At this moment this proposal has not yet been submitted to the Dutch Parliament.
    This Act will create new obligations and powers for the local government. According to this Act every four years local councils will have to establish a public safety policy plan based on an analysis of local problems of crime and disorder. Local governments should make formal agreements with the local partner agencies about their activities. Additionally the Act will provide local governments with the power to enforce these cooperation and contributions and to sanction it.
    Research shows that many of the problems that arise in the coordination of these networks and partnerships result from the local governments themselves. Often the governmental support and commitment to local safety issues are insufficient, the local administration is highly fragmented, the coordination is often poorly implemented and local administration often have a bureaucratic culture that is hard to reconcile with the need to react quickly to urgent local problems.
    Considering these problems the authors argue that this proposed Act is not an adequate solution for the problems that arise in the coordination of local safety policies and partnerships.


Jan Terpstra
Prof. dr. ir. Jan Terpstra is hoogleraar Criminologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Criminologisch Instituut van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. E-mail: j.terpstra@jur.ru.nl.

Mirjam Krommendijk
Drs. Mirjam Krommendijk is werkzaam als onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Criminologisch Instituut van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. E-mail: m.krommendijk@jur.ru.nl.
Redactioneel

De positie van de gemeente in de veiligheidszorg

Een inleiding

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2010
Auteurs Jan Terpstra en Arnt Mein
Auteursinformatie

Jan Terpstra
Prof. dr. ir. Jan Terpstra is hoogleraar Criminologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Criminologisch Instituut van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. E-mail: j.terpstra@jur.ru.nl.

Arnt Mein
Mr. Arnt Mein is als onderzoeker verbonden aan het Verwey-Jonker Instituut en de vakgroep Criminologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. E-mail: amein@verwey-jonker.nl.
Artikel

Access_open Tweeluik Religie en Publiek Domein

Handvatten voor gemeenten

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2010
Trefwoorden scheiding kerk en staat, gemeenten, subsidiëring
Auteurs Pien van den Eijnden en Joyce Overdijk-Francis
SamenvattingAuteursinformatie

    Governmental authorities have to deal with religion on a daily basis: via individual citizens or religious organisations, in the framework of subsidy applications or measures against the radicalisation of believers. More than a year after publication of ‘Religion and the public domain, guidelines for municipalities’, a joint production of the Association of the Netherlands Municipalities and the Ministry of the Interior and Kingdom relations, we discuss the room for cooperation between the government and religious organisations within the limits of the principle of separation between church and state. Both the legal framework and practical examples from different municipalities will be brought up. Three rules (of play) are exemplified in particular, namely that contacts between government and religious organisations or parties on an ideological basis do not lead to a substantive involvement with the faith itself, or with internal church matters, that the contacts serve to realise non-faith related public goals and that the government is held tot treat religious organisations or parties on an ideological basis equally. Having regard to those rules (of play) cooperation is very well possible.


Pien van den Eijnden
Mw. mr. P.M. van den Eijnden is werkzaam als juridisch specialist bij de directie Constitutionele Zaken en Wetgeving (CZW) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Joyce Overdijk-Francis
Mw. mr. J.E. Overdijk-Francis is werkzaam als senior adviseur bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
Artikel

Nationale parlementen en Europese wetgeving

De Staten-Generaal als de Raad van State van Europa

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 4 2010
Trefwoorden nationale parlementen, Europese wetgeving, subsidiariteit, wetgevingsproces
Auteurs Dr. mr. Ph. Kiiver
SamenvattingAuteursinformatie

    Uit de empirische praktijk blijkt dat het Nederlandse parlement in het kader van de Europese subsidiariteitscontrole een functie uitoefent die sterk lijkt op de rol van de Raad van State binnen Nederland. Het parlement geeft een wetgevingsadvies dat voor de Europese instellingen weliswaar niet absoluut bindend is, maar waarop zij verplicht zijn om te wachten voordat zij het wetgevingsproces voortzetten. Bezwaren van nationale parlementen kunnen weliswaar niet tot amendement of intrekking van een Europees wetsvoorstel verplichten, maar kunnen een hermotivering uitlokken.


Dr. mr. Ph. Kiiver
Dr. mr. Philipp Kiiver is universitair hoofddocent Europees en vergelijkend constitutioneel recht aan de Universiteit Maastricht/Montesquieu Instituut Maastricht. philipp.kiiver@maastrichtuniversity.nl
Artikel

Mark of Cain op het voorhoofd van de jeugdige verdachte?

Over stigmatisering en privacy in het jeugdstrafrecht

Tijdschrift PROCES, Aflevering 4 2010
Trefwoorden privacy jeugdigen, stigmatisering, labeling, proportionaliteit, bescherming, overlast
Auteurs MSc LLM BA Maria de Jong-de Kruijf en Prof. mr. drs. Mariëlle Bruning
SamenvattingAuteursinformatie

    Labeling van jongeren in het jeugdstrafrecht kan leiden tot stigmatisering. Stigmatisering van jongeren moet voor zover mogelijk worden voorkomen, ook in het jeugdstrafrecht. Verschillende recente ontwikkelingen in het jeugdstrafrecht, zoals de toenemende neiging om jongeren met probleemgedrag te registreren in databases en om naar aanleiding van dit gedrag in casusoverleggen met deelnemers afkomstig uit jeugdstrafrecht en (jeugd)zorg in brede zin gegevens uit te wisselen, leiden mogelijk tot meer stigmatisering van de jeugdige (verdachte). De ontwikkelingen die wij in deze bijdrage beschrijven zijn registratiesystemen, met name ProKid en JCO Support, justitiële documentatie en Halt-afdoeningen, casusoverleggen in de Veiligheidshuizen en groepsgerichte aanpakken. Deze probleemgebieden tasten de privacy van de minderjarige (verdachte) aan en leiden in mindere of meerdere mate tot stigmatisering. Wij zullen voor elke ontwikkeling bespreken in hoeverre sprake is van (te veel) stigmatisering en zo ja of en hoe dit zo veel mogelijk kan worden beperkt.


MSc LLM BA Maria de Jong-de Kruijf
Maria de Jong-de Kruijf MSc LLM BA is onderzoeker aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.

Prof. mr. drs. Mariëlle Bruning
Prof. mr. drs. Mariëlle Bruning is hoogleraar jeugdrecht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.
Artikel

Leren van Vlaanderen

Kenmerken van de Vlaamse burgemeester ter inspiratie voor het Nederlandse debat

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2010
Auteurs J. van Ostaaijen
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article, the role and functioning of the Flemish mayor is analysed from a Dutch perspective. Three observations are considered noteworthy and discussed elaborately: the role of the mayor in internal local politics, the mayor's relationship with the local community, and the possible combination of several political mandates. The article shows that mayors can be more political without being directly elected (which is the case both in Flanders and the Netherlands) and that there is considerable room for mayors to give meaning to their job. In showing the similarities and differences between Dutch and Flemish mayors, this article is meant to inspire both policy makers and Dutch mayors and to contribute to the debate about the future of the Dutch mayor.


J. van Ostaaijen
Dr. Julien van Ostaaijen (j.j.c.vanostaaijen@uvt.nl) is onderzoeker aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, Universiteit van Tilburg. Hij heeft een proefschrift geschreven over de impact van Leefbaar Rotterdam op het Rotterdamse lokaal bestuur en werkte onder meer bij de gemeente Antwerpen (als stagiair) en het Kenniscentrum Grote Steden (thans NICIS). In 2005 was hij betrokken bij de visitatie van het Vlaamse Stedenfonds (onder voorzitterschap van Filip De Rynck en Pieter Tops).
Artikel

De burgemeester in crisistijd

Schakelen tussen bestuurlijke moed en terughoudendheid

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2010
Auteurs R. Bron en M. Zannoni
SamenvattingAuteursinformatie

    The article aims to illustrate the importance of the mayor in times of disaster and crisis management. The mayor plays a crucial role, even though he is merely one link in the crisis management process. In the Netherlands, the organization and coordination of crisis management is subdivided into 25 safety regions. Recently there has been a strong development towards professionalization of these safety regions and their partners. However, in the case of a local crisis all attention goes to the mayor, whose decisions and actions are critically followed by the media and the public. In order to identify what would constitute a good mayor in times of crisis, the article lists essential points and qualities. In sum, a good mayor in times of crisis should be critical and show managerial courage.


R. Bron
Mr. drs. Roland Bron is als managing senior werkzaam bij het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement.

M. Zannoni
drs. Marco Zannoni is als managing senior werkzaam bij het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement.
Artikel

Migratie en mobiele daders

Heling bij rondtrekkende dadergroepen

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 2 2010
Trefwoorden Criminele bendes, Zuid-Oost Europa, Rondtrekkende daders, Heling
Auteurs Dr. Stijn Van Daele en Prof. dr. Tom Vander Beken
SamenvattingAuteursinformatie

    Starting a decade ago, police authorities in Western Europe have been dealing with (South)Eastern European gangs coming over to Western Europe. These gangs commit a large number of property crimes and are characterised by their high level of mobility. Yet, this raises questions as to how their mobility has to be interpreted: is it temporary, making them criminal tourists, or are there any migration mechanisms involved? This article is based on interviews with offenders charged with selling criminal goods (i.e. fencing). Fencing activities appear to take place either in Western Europe or in the countries of origin. Alongside these activities, their centre of social activity appears to be located in either one of them as well. This heterogeneity indicates there is little added value in combating the Eastern European crime gangs, because different offender types with a different background are involved.


Dr. Stijn Van Daele
Dr. S. Van Daele is medewerker bij het Institute for International Research on Criminal Policy (IRCP), Vakgroep Strafrecht en Criminologie, Universiteit Gent, Stijn.VanDaele@UGent.be.

Prof. dr. Tom Vander Beken
Prof. dr. T. Van der Beken is directeur van het Institute for International Research on Criminal Policy (IRCP), Vakgroep Strafrecht en Criminologie, Universiteit Gent, Tom.VanderBeken@UGent.be.
Praktijk

International seminar on penal mediation.

Korte impressie van een tweedaags seminar in Napels

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 1 2010
Auteurs Eric Wiersma
Auteursinformatie

Eric Wiersma
Eric Wiersma is werkzaam als beleidsconsulent bij Halt Nederland.
Artikel

Intelligence-gestuurde politie en sociale categorisatie

Over de noodzaak van communicatie en de bereidheid om informatie te delen bij de Nederlandse politie

Tijdschrift PROCES, Aflevering 1 2010
Trefwoorden Politie, Intelligence-gestuurd, Sociale categorisatie, Need to share
Auteurs Patrick Van Calster, Thijs Vis en Jaitske Roosma
SamenvattingAuteursinformatie

    Sinds 2000 doet de top van de Nederlandse politie allerlei inspanningen om de principes van intelligence-gestuurde politie (IGP) op het werkveld operationeel te maken. De centrale idee achter IGP is dat criminaliteitsanalyses en hun afgeleide producten aan de basis liggen van te nemen beslissingen. Door de beslissingen te stoelen op actuele geanalyseerde informatie hoopt de politie een betere efficiëntie en effectiviteit te bereiken. De bereidheid van de politie om informatie te delen met zowel andere afdelingen als haar ketenpartners is dus cruciaal voor de slaagkansen van IGP. In deze bijdrage onderzoeken we de vraag of de Nederlandse politieorganisatie een succesvolle implementatie van intelligence-gestuurde politie toelaat. Immers, de aard van de politietaken genereert een proces dat in de literatuur bekendstaat als sociale categorisatie. Dit proces vormt mogelijk een belemmering bij het delen van informatie en daarom bij de implementatie van intelligence-gestuurde politie.


Patrick Van Calster
Patrick Van Calster is universitair hoofddocent Criminologie aan de Universiteit Leiden.

Thijs Vis
Thijs Vis is als onderzoeker verbonden aan het KLPD.

Jaitske Roosma
Jaitske Roosma was tot en met 2007 strategisch analist en beleidsmedewerker bij politieregio Rotterdam-Rijnmond en is tegenwoordig projectmedewerker Forensische Visualisatie bij het Nederlands Forensisch Instituut.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.