In the Netherlands ‘Safety Houses’ have been established, in which partner organizations in the field of criminal justice, crime prevention, law enforcement, public administration and social services collaborate in order to reduce crime and recidivism, and to increase public safety. This article examines why some Safety Houses are better in achieving these goals than others. The effectiveness of 39 Safety Houses is analyzed by means of QCA (qualitative comparative analysis). Results show two different paths leading to effective outcomes. Effective Safety Houses have been in existence for at least three years, show a high degree of stability and a centrally integrated collaboration structure. In addition, they either have considerable resources at their disposal or have been set up with a network administrative organization, where a neutral coordinator governs the network. |
Zoekresultaat: 9 artikelen
Jaar 2012 xArtikel |
Zijn veiligheidshuizen effectief?Een onderzoek naar de stand van zaken |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2012 |
Trefwoorden | Safety Houses, network effectiveness, governance, crime prevention, QCA |
Auteurs | Remco Mannak, Hans Moors en Jörg Raab |
SamenvattingAuteursinformatie |
Boekbespreking |
Spatial management in Indonesia: From planning to implementationDissertatie over de positie van de ruimtelijke ordening bij de ontwikkeling van infrastructuurprojecten |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2012 |
Trefwoorden | boekbespreking, Indonesië, ruimtelijke ordening, infrastructuurprojecten |
Auteurs | Mr. H.H.A. Teeuwen |
SamenvattingAuteursinformatie |
De auteur bespreekt de dissertatie van Tristam Pascal Moeliono, Spatial management in Indonesia: From planning to implementation. Cases from West Java and Bandung. A socio-legal study, over de nog zwakke positie van de ruimtelijke ordening en de rechtsbescherming van burgers in het kader van de planning en uitvoering van infrastructuurprojecten. Dissertatie december 2011, Rijksuniversiteit Leiden. |
Praktijk |
Het stelsel Bewaken en Beveiligen, voorbeelden uit de praktijk |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 5 2012 |
Auteurs | Mr. Ivo Laufenberg |
Auteursinformatie |
Artikel |
De bestrijding van etnische discriminatie: van speerpunt tot non-issue? |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 6 2012 |
Trefwoorden | discrimination, ethnicity, antidiscrimination policy in the Netherlands, human rights, right-wing extremism |
Auteurs | R. Witte en M.P.C. Scheepmaker |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article presents an overview of various measures, initiatives and developments regarding to the fight against discrimination in the Netherlands since 1971. It also gives a short overview of relevant international treaties on discrimination and the obligations for the parties involved. The political and societal attention for combating discrimination has decreased in recent years. There is a tendency to deny that discrimination is a real problem. Also the tone of voice in the public debate on integration of ethnic minorities has hardened. Nowadays, antidiscrimination policies and initiatives take place at the local level and state involvement is limited to facilitating support. The registration of discrimination complaints continues to be a problem and minor progress has been made in the last twenty years. |
Artikel |
Nationale koppen op EU-regelgeving; een relevante discussie? |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 6 2012 |
Trefwoorden | nationale koppen, implementatie, harmonisatie, regeldruk |
Auteurs | Mr. dr. J. Stoop |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel gaat over de vraag of het relevant is nationale koppen (op EU-regelgeving) te onderscheiden van ‘gewoon’ nationaal beleid. De conclusie luidt dat dit niet het geval is. |
Praktijk |
Kroniek concentratiecontrole 2011 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2012 |
Trefwoorden | concentratiecontrole, kroniek, concentratie, concurrentie |
Auteurs | Mr. J.W. Fanoy en Mr. N.C. Stive |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze kroniek geeft een overzicht van de belangrijkste besluiten en informele zienswijzen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de Nederlandse rechtspraak met betrekking tot concentratiecontrole. Ook zal nieuw beleid op dit gebied kort aan bod komen. Waar nodig hebben schrijvers kanttekeningen geplaatst bij de besluiten. |
Artikel |
De Omgevingswet als stelsel voor het omgevingsrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | omgevingsrecht, Omgevingswet, omgevingsverordening, projectbesluit, bestemmingsplan |
Auteurs | Mr. O. Kwast |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het kabinet gaat het omgevingsrecht regelen in één wet: de Omgevingswet. De hoofdlijnen van het voorgenomen stelsel worden besproken tegen de achtergrond van het denken over de samenhang van het omgevingsrecht, het constitutionele en Europese recht, de bestuurlijke organisatie en de geschiedenis van het omgevingsrecht. Aan de orde komen in het bijzonder de reikwijdte, de doelstellingen, de normen, de positie van de gemeente, de besluitfiguren (het projectbesluit en de omgevingsvergunning) en ook de omgevingsverordening als opvolger van het bestemmingsplan. Behalve enkele onbeantwoorde vragen tekent zich ook een samenhangend stelsel van omgevingsrecht af. |
Artikel |
Bijzonder optreden bij openbare ordehandhaving |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | governance, street-level-bureaucracy, exemplary urban practitioners, role models, preventive safety strategy in urban disorder |
Auteurs | Ton van der Pennen |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article is based on a research in which we are looking for exemplary urban professionals who seem to be successful in pursuing the social goals they set together with their partners. In urban disadvantaged neighbourhoods, it is not always the standard procedure that gets things done. In the Netherlands decades of urban renewal in its various forms have not solved problems permanently. This does not mean that success is never attained. What seems to have helped in some cases is the presence of a type of practitioner who goes beyond standard procedure. These are professionals, as the ‘casting cop’ we introduce in this article, who do not give up and who are able to succeed where others have failed. Most likely these are experienced practitioners who learned how to cope. Most likely they are actors who inspire others.What we ask is how these practitioners in urban districts do their job in controversial, politically sensitive policy processes that might develop in unintended and surprising ways. In other words we have as a central question: through what ways of working and relating do exemplary urban practitioner (try to) get things done?The professionals we call exemplary are not always taking the common routes to realize their goals. They will not automatically follow the routines of problem solving and because of that they can make a difference. They are critical about mainstream practices and try to find solutions starting from the perspectives of citizens. When we talk about ‘ways of working and relating’ we refer to the qualities these professionals put to use in the planning and decision making processes of urban renewal. It has to do with personal qualities like attitude and experience, but also with strategic skills such as networking with policy partners. ‘Getting things done’ means solving problems or better stated exploiting opportunities. More broadly is their aim to transform what is called ‘urban problem districts’ into ‘livable neighborhoods’. |
Artikel |
Een veilige cyberwereld vraagt nieuw denken |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 1 2012 |
Auteurs | R. Prins |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article describes the main security threats in cyberspace as well as the various types of actors behind these threats. The author discusses the reaction of existing and new state security agencies towards the new cyber threats. After analyzing the main obstacles in tracing cybercriminals he gives some recommendations for a more effective strategy against cybercrime. |