Het recht onder het EVRM, zoals zich dat vormt in de rechtspraak van het EHRM, leidt tot inconsistenties in het Nederlandse schadevergoedingsrecht: een naaste van een persoon die slachtoffer is geworden van een schending van het recht op leven kan tegenwoordig immers alleen vergoeding van eigen immateriële schade vorderen als de schending is gepleegd door een overheidsorgaan. Deze inconsistentie verdient aandacht, maar men realisere zich dat we hier raken aan bredere problematiek. Wij menen daarom dat er in de discussie over de inconsistentie eerst aandacht moet zijn voor de bredere vragen: hoe werken fundamentele rechten door en welke derde verdient waarvan vergoeding? Centraal staan daarbij steeds de overkoepelende kernvragen: wie verdient rechtens een remedie en waarom? |
Zoekresultaat: 75 artikelen
Jaar 2013 xArtikel |
Naasten, fundamentele rechten en het Nederlandse limitatief en exclusief werkende artikel 6:108 BW: één probleem, twee perspectieven |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | EVRM, recht op leven, schadevergoeding, overlijdensschade, nabestaanden |
Auteurs | Mr. dr. J.M. Emaus en Mr. dr. R. Rijnhout |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Ethische rechtvaardigingen voor preventieve interventies bij radicalisering |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2013 |
Auteurs | Anke van Gorp en Arnold Roosendaal |
SamenvattingAuteursinformatie |
Preventive interventions against terrorist attacks can be justified on legal and moral grounds. The Dutch broad-based approach against terrorism also addresses radicalizations processes. It is, however, hard to justify why a government in a liberal democracy should be allowed to intervene in processes of radicalization where danger to society is not obvious. A reason to justify intervention is when a (former) radical asks for help. Theories based on the ideas of Kant and Rawls also allow for intervention if an individual’s autonomy is diminished because he is member of a sect or under the spell of a charismatic leader. Other interventions with regard to (prevention of) radicalization cannot be justified by deontological theories such as Kant’s and Rawls’. Virtue ethics or teleology would, however, allow interventions but only if they are geared towards helping the individual in their quest to the good life. This justification allows for interventions that are, for example, focused on supporting individuals to critically reflect, reason and discuss about the good life and a just society. Based on the teleological justification constraints can be derived for preventive interventions with regard to radicalization or even deradicalisation. Notice that individuals cannot be forced to join these programs because there is no legal basis. |
Artikel |
De nieuwe Europese privacywetgeving: stand van zaken bijna twee jaar na Commissievoorstel |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 10 2013 |
Trefwoorden | gewone wetgevingsprocedure, artikel 7 en 8 Handvest, gegevensbescherming, verhouding EU-VS, onafhankelijk toezicht |
Auteurs | Mr. H. Hijmans |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het voorjaar van 2012 heb ik in NTEReen bijdrage geschreven over de Commissievoorstellen van 25 januari 2012 voor nieuwe Europese wetgeving op het gebied van de gegevensbescherming. De behandeling van deze voorstellen – en dan vooral de voorgestelde verordening – bij de Raad en het Parlement heeft de gemoederen in Brussel en ook in Nederland sterk beziggehouden vanwege de grote belangen die ermee gemoeid zijn en de vaak uiteenlopende meningen over de verordening an sich en veel van de specifieke bepalingen die deze bevat. Het meest aansprekende bewijs daarvan zijn de bijna vierduizend amendementen die binnen het EP zijn ingediend in relatie tot de voorgestelde verordening. Bij het beëindigen van deze bijdrage is nog veel onduidelijk over het vervolg van het dossier. Ik wil deze bijdrage dan ook vooral benutten om de voor de lezers van NTER meest relevante elementen van het debat in kaart te brengen, in vervolg op mijn bijdrage uit 2012.Voorstel voor een verordening betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (algemene verordening gegevensbescherming) ( COM/2012/011 def.).Voorstel voor een richtlijn betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens ( COM/2012/010 def.). |
Diversen |
Towards Governance-Based Regulation?The WRR Report on Toezien op publieke belangen in European and International Perspective |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, governance-based regulation, international perspective |
Auteurs | Jonathan Zeitlin |
SamenvattingAuteursinformatie |
Until quite recently, the Netherlands had an outstanding reputation at home and abroad for administrative regulation and supervision (‘toezicht’) of markets and public services. Over the past decade, however, that reputation has been tarnished, both internally and externally, by a series of regulatory failures and scandals across a wide range of policy domains. In this article the author gives us the international perspective. |
Artikel |
Conferencing internationaal: vaker toegepast dan gedacht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | Conferencing, Internationale toepassing |
Auteurs | Estelle Zinsstag en Inge Vanfraechem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Conferencing is a restorative justice practice which has started developing quite consistently since the 1990s, in majority in Anglophone countries such as New Zealand, Australia, the USA, Canada or the UK and in particular with consistently promising results for juvenile justice in Northern Ireland. Some continental European, Latin American and African countries are also starting to introduce this alternative to traditional criminal justice, especially in the case of juvenile justice, with some equally promising results. This article presents up-to-date information about the state of conferencing in the world and discusses some of the major conclusions that have come out of a European research project and book. |
Artikel |
Cyberpesten vanuit een criminologisch perspectief |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | cybercrime, criminological challenges, cyberbullying, characteristics perpetrators, interrelation online-offline |
Auteurs | Drs. Joyce Kerstens en Sander Veenstra MSc |
SamenvattingAuteursinformatie |
It is assumed that the online world creates new possibilities for criminal behaviour. Only recently criminologists started the debate on the applicability of traditional criminological theories to cybercrime offending. Data retrieved from the national Dutch survey Youth & Cybersafety indicate that cyberbullying behaviour is not only strongly interwoven with traditional bullying behaviours, but is also affected by the distinct features of the online environment. The findings give support to the suggestion that the aetiological schema to explain cyberbullying should postulate the interaction between individual characteristics, distinct features of the online environment and the interaction between offline and online social realities. |
Redactioneel |
Criminaliteit en criminologie in een gedigitaliseerde wereld |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | cybercrime, cyberspace, criminology |
Auteurs | Dr. Judith van Erp, Prof. dr. Wouter Stol en Dr. Johan van Wilsem |
SamenvattingAuteursinformatie |
This special issue introduces the topic of cybercrime to Dutch criminology. First, it raises the major substantive issues that computer technology involves for criminology, in terms of crime volume, people involved in crime, and the ways that crimes are committed. Also, it deals with research literature on cybercrime on various topics, such as survey methodology, crime prevention and Internet applications open to justice professionals in the fight against crime. Overall, the article concludes that much research remains to be done in this relatively new field. |
Jurisprudentie |
ABRvS 3 juli 2013, nr. 201201690/1/T2/A2 (Planschade Herpen) (ECLI:NL:RVS:2013:112) |
Tijdschrift | StAB, Aflevering 4 2013 |
Auteurs | Berthy van den Broek |
Samenvatting |
Van belang zijnde omstandigheden ter bepaling of schade als gevolg van een planologische ontwikkeling als bedoeld in artikel 6.1, tweede lid, van de Wro tot het normale maatschappelijke risico behoort |
Artikel |
Henk Leenen: peetvader van het Nederlandse gezondheidsrecht |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | Health law, agenda-setting, formal and informal position, self-determination |
Auteurs | Heleen Weyers |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article paints Henk Leenen as the godfather of Dutch health law. Godfather because Leenendesigned his own version of health law, a version that is characterized by an emphasis on autonomy of the patient. And godfather because Leenen was one of the founders of the Dutch Association of Health Law and for many years the editor of its periodical. He succeeded to bind almost all health law scholars to this organization and his way of seeing health law. The article illustrates Leenen’s influence by describing his reading of autonomy in health law, by outlining his informal and formal position in the health law landscape and by sketching the coming into being and the content of two important laws: the Law on medical contracts and the Law on physician assisted death (‘euthanasia’). |
Artikel |
Nabeschouwing: de actor als factor |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | Kingdon, policy formation, policy entrepreneurs |
Auteurs | Alex Jettinghoff en Leny de Groot-van Leeuwen |
SamenvattingAuteursinformatie |
With the help of a model of policy formation designed by John Kingdon, we seek to map the actors in the previous cases of legal change and to establish the way in which they performed their key role and what conditions allowed them to do that. It appears that only two of the actors are insiders, government officials. The rest are outsiders. According to Kingdon’s model, a particular kind of actors is most likely to play a key role in policy change. He calls them ‘policy entrepreneurs’ and they typically are experts in a particular field of policy, who spend time, energy and money to promote a proposal they favour. They spring into action when they seize an opportunity to push their proposal on the agenda of the decision-makers. In our small collection of actors, Lemkin, Sinzheimer and Leenen are prototypical ‘policy entrepreneurs’. The others do not fit this profile, but played an influential role nevertheless. |
Redactioneel |
Profileren en selecteren binnen de strafrechtspleging |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 5 2013 |
Auteurs | Mr. dr. Maartje van der Woude |
Auteursinformatie |
Diversen |
Studiedag van PROCES 13 december 2013Profileren en Selecteren binnen de Strafrechtspleging:Efficiëntie of Discriminatie? |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 5 2013 |
Artikel |
Van je familie moet je het hebbenEen onderzoek naar de werking van preventief beleid in de derde pijler van de Top 600-aanpak van de gemeente Amsterdam |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 5 2013 |
Trefwoorden | Top 600-aanpak, Amsterdam, derde pijler, preventiefuik |
Auteurs | Drs. Hugo Aalders, Drs. Bas Kurvers, Mr. Monique Mos e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Prevention is very difficult to evaluate. If the situation you are trying to avoid, does not occur, it is likely to continue with prevention. If the situation does occur, it is logical to continue with the already taken preventive measures or even intensify these. This is what we call the ‘prevention trap’. In the first part of the article, a framework is presented for a methodological way to test policy on signals of the presence of a ‘prevention trap’. In the second part this framework is applied on the way the city of Amsterdam is dealing with the brothers and sisters of the top 600 criminal offenders, in the so called ‘Top 600 approach’. Some conclusions are drawn. |
Artikel |
Verstrekking van patiëntgegevens door zorgaanbieders aan zorgverzekeraars |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2013 |
Trefwoorden | gegevensverstrekking, persoonsgegevens, beroepsgeheim, zorgverzekeraar, geheimhoudingsplicht |
Auteurs | Mr. drs. J.M.E. Citteur en mr. drs. J.J. Rijken |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt de gegevensverstrekking door zorgaanbieders aan zorgverzekeraars onderzocht. Daartoe wordt allereerst de wettelijke basis voor die gegevensverstrekking beschreven en vervolgens nagegaan hoe de regeling in een drietal casusposities wordt toegepast. Het blijkt dat het antwoord op de vraag of patiëntgegevens al dan niet mogen worden verstrekt, staat of valt met het antwoord op de vraag of een wettelijke verplichting tot die gegevensverstrekking bestaat. Indien dat het geval is, vindt een belangenafweging plaats. Daarbij wordt, mede in het kader van artikel 8 EVRM, onder meer gekeken naar de proportionaliteit en subsidiariteit van de gegevensverstrekking. |
Artikel |
Medisch beroepsgeheim en familieleden |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2013 |
Trefwoorden | beroepsgeheim, familieleden, vertegenwoordiging, belangen, conflict van plichten |
Auteurs | Prof. mr. J.C.J. Dute en mr. dr. M.C. Ploem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Waar het gaat om de uitwisseling van medische gegevens vormt de hoedanigheid van familielid als zodanig geen grond om inbreuk te maken op het medisch beroepsgeheim. Het is in beginsel aan de betrokkene zelf om uit te maken of familieleden mogen worden geïnformeerd. In deze bijdrage worden situaties besproken waarin familieleden vanwege de rol die zij vervullen (vertegenwoordiger) of de belangen die zij bij inzage in het dossier van hun naaste hebben (rouwverwerking, behoefte aan informatie over erfelijkheidsonderzoek of andere gezondheidsbelangen, vermoeden van een medische fout, vermogensbelangen) moeten of mogen worden geïnformeerd, ook al heeft de betrokkene daarmee niet expliciet ingestemd. |
Artikel |
Het beroepsgeheim van de bedrijfsarts en de verzekeringsarts |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2013 |
Trefwoorden | beroepsgeheim, bedrijfsgezondheidszorg, verzekeringsarts, ziekteverzuimbegeleiding |
Auteurs | Prof. mr. J.K.M. Gevers |
SamenvattingAuteursinformatie |
Ook voor bedrijfs- en verzekeringsartsen geldt het beroepsgeheim, zij het dat dat bij hen beperkingen kent in verband met de aard van hun functie. In deze bijdrage wordt ingegaan op de achtergrond van dat beroepsgeheim en op de uitwerking ervan in wetgeving, rechtspraak en zelfregulering. Geconcludeerd wordt dat daarbij een redelijk evenwicht is gevonden tussen de vertrouwelijkheid van medische gegevens en de belangen van werkgever en socialeverzekeringsinstelling. Wel blijft vanwege de rechtszekerheid nadere wettelijke regeling gewenst. |
Artikel |
Een toevluchtsoord voor klokkenluidersBrengt het Huis het ideaal van transparantie dichterbij? |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 7 2013 |
Trefwoorden | whistleblowing discussion, whistleblowing legislation, transparency, integrity, rule of law |
Auteurs | C. Raat |
SamenvattingAuteursinformatie |
The draft of the Dutch Whistleblower Protection Act that is currently discussed in Parliament can be regarded as an essential step forward in the protection of whistleblowers. However, it can be questioned if the Act will contribute in an optimal manner to the ideal of transparency and the fight against the abuse of power, which should be the main goal of the Act. The tasks and powers of the new House for Whistleblowers are rather unclear and they do not meet legal standards. The combination of advice and support to whistleblowers and independent research into major violations of integrity should be abolished. |
Artikel |
Het is transparantie wat de klok slaatPubleaks als geduchte concurrent voor het Huis voor klokkenluiders? |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 7 2013 |
Trefwoorden | Publeaks, whistleblowing, transparency, journalism ethics, confidentiality |
Auteurs | J. Beckers, H.G. van de Bunt en K. van Wingerde |
SamenvattingAuteursinformatie |
As a result of the democratization of technology we now seem to live in an era of ‘Wiki-regulation’. Increasingly transparency is considered to be the universal solution to all sorts of problems. In line with this dominant viewpoint there has been a proliferation of whistleblower initiatives in recent years. A newly established Dutch initiative is Publeaks. Launched by a large number of Dutch media outlets and aimed at protecting whistleblowers, shedding light on wrongdoings and encouraging investigative journalism, Publeaks is a website ‘for people to leak documents to the media securely and anonymously’. In this opinionated article the authors propose three arguments against this particular form of whistleblowing: the protection against unfunded accusations, the negative side effects of ‘scandal overkill’, and the value of non-transparency. |
Column |
Tijdschrift voor Markt & Consument |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2013 |
Auteurs | Mr. T.M. Snoep |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | Presumption of innocence, Art. 6(2) ECHR, Duff’s civic trust |
Auteurs | Geert Knigge |
SamenvattingAuteursinformatie |
Duff sets out to present, not theoretical concepts, but ‘real’ principles that underlie positive law. This paper examines whether Duff’s analysis really reflects current law. To that end, this paper analyses the case law of the European Court on Human Rights. As far as his preposition that there are many presumptions of innocence is concerned, Duff seems to be right. In the case law of the European Court different presumptions can be discerned, with different rationales. However, these presumptions are a far cry from the trust principle Duff advocates. Indeed, a principle that prescribes trust cannot be found in the Court’s case law. There might be a unifying principle but if so this principle is about respect for human dignity rather than trust. This analysis serves as a basis for criticism. It is argued that the approach Duff proposes is in tension with the Court’s case law in several respects. |