Zoekresultaat: 46 artikelen

x
Jaar 2013 x
Artikel

Verzamelwetgeving: meer dan een opeenhoping van wijzigingsvoorstellen

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 6 2013
Trefwoorden verzamelwetgeving, voorstel van wet
Auteurs mr. W.A.E. Brüheim
SamenvattingAuteursinformatie

    Verzamelwetgeving lijkt met name in de Eerste Kamer een imagoprobleem te hebben. De bezwaren tegen dit type wetgeving hebben echter veelal slechts betrekking op een klein deel van de wetten die in de praktijk met dit begrip worden aangeduid. In deze bijdrage wordt daarom een scherpere definitie van het begrip verzamelwetgeving voorgesteld. Ook wordt ingegaan op een betrekkelijk recente nota waarin criteria worden gegeven om de opportuniteit te beoordelen van het opnemen van een onderwerp in een verzamelwetsvoorstel.


mr. W.A.E. Brüheim
mr. W.A.E. Brüheim is werkzaam als senior juridisch adviseur en coördinator internationale zaken bij de Kiesraad.
Artikel

Training Diamant

Een persoonlijke impressie

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2013
Auteurs Frank Bovenkerk
SamenvattingAuteursinformatie

    This is an ethnographic evaluation study on a train the trainer programme (Diamant) for the prevention of political radicalisation among young Muslims in the Netherlands. Especially the training of independent judgement on moral issues looks promising to overcome cultural disorientation. Its preventive power for radicalisation is unclear since there were no radicals among the participants of the training.


Frank Bovenkerk
Prof. dr. Frank Bovenkerk is criminoloog en gepensioneerd hoogleraar Radicaliseringsstudies aan de Universiteit van Amsterdam. E-mail: f.bovenkerk@uva.nl.

    In 2011 we executed a quantitative and qualitative research on the extent of discrimination, polarisation and radicalisation in a region in the Netherlands. The results are representative for The Netherlands. The research shows that there is breeding ground for radicalization, in particular Muslim youths. The outcome also provides insights in relevant avenues for public policy. Over the past years, several inventories have been made of public policy that aims to counter radicalisation. Most of the interventions listed do not conjure with the interventions we propose on the basis of our research, such as awareness raising for practitioners, prevention of and education about discrimination, focus on neighbourhood grievances and nuisances caused by specific ethnic groups and the negative tone of the public debate regarding Islam and the multicultural society. If measures to counter radicalization are even evaluated, they tend to focus on the process and effectiveness of the intervention, but they do not answer the question if that is actually also the right intervention. We therefore propose not only to focus on doing things right, but also to ask the question if we are doing the right things. We suggest not only measuring effectiveness, but also measuring impact.


Amy-Jane Gielen
Drs. Amy-Jane Gielen is senior onderzoeker en adviseur bij A.G. Advies B.V. E-mail: a.gielen@agadvies.com www.agadvies.com.

Ron van Wonderen
Drs. Ron van Wonderen is senior onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut in Utrecht. E-mail: rvanwonderen@verwey-jonker.nl.

    Halt is a Dutch organization for enforcement of alternative punishment given tot juveniles and prevention activities, like for example advisory services and educational programmes. In the context of the Government action programme Polarization and Radicalization – a programme to reduce the chances of people to become a radical or even a terrorist − the Halt offices in Limburg in cooperation with the KPC Group developed an education kit of six lessons meant for juveniles (primary school and secondary education). The lessons are given by Halt fellow workers and the teacher of the class is there for give them support and to observe the lessons. This project is qualitatively evaluated and the conclusion is as follows. The reason for the project is not located in a problem of radicalization, the final target group is more restricted than intended and in the implementation the words radicalization and polarization may not be used. Is it then a good educational package? Yes, say different Halt employees, but not for the problem raised, because that problem is not identified by them.


Hani Quint
Drs. Hani Quint is als onderzoeker/docent verbonden aan het lectoraat Politieleiderschap en Diversiteit van de Politieacademie. E-mail: Hani.Quint@politieacademie.nl.

    In this article a longitudinal effect study is described of resilience training Diamant. The training focuses in particular on adolescents with a dual identity who do not have work, are not enrolled in an education, feel unfairly treated (relatively deprived), have low self-esteem, and are at risk of social isolation. The training can be considered as a method to prevent development of criminal behaviour and possibly radicalisation. Certified trainers work with small groups of 10 to 15 adolescents to increase their resilience and help them finding their place in society. The present research focused on the following questions: (1) Does this training have a positive effect on self-esteem among the participants? (2) Does social isolation decrease as a consequence of the training? (3) Does the training reduce feelings of relative deprivation and help participants better deal with conflicts? Participants were interviewed before and halfway the training and directly after completing the training. A follow-up measurement three months after the end of the training examined effects on the longer term. In total 44 semi-structured interviews were held. Interviews were written out and coded using a two-step procedure: In the first step two researchers independently coded each interview. Second, when necessary, changes in the coding scheme were made. Then each interview was coded separately by the two researchers and disagreements were discussed until full agreement was reached. The results show that Diamant has a positive effect on self-esteem of participants. Also, participants overall showed an increase in connectedness to society. Third, Diamant reduced feelings of relative deprivation and participants indicated they could better deal with conflicts. Based on these results it is concluded that Diamant is effective in regard to its goals which were evaluated in this study. Limitations of the research and possibilities for future studies are discussed.


Allard R. Feddes
Dr. Allard Feddes is als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, afdeling Sociale Psychologie, Universiteit van Amsterdam. E-mail: A.R.Feddes@uva.nl.

Liesbeth Mann
Drs. Liesbeth Mann is als promovenda verbonden aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, afdeling Sociale Psychologie, Universiteit van Amsterdam. E-mail: L.Mann@uva.nl.

Nathalie de Zwart
Nathalie de Zwart, BSc, was ten tijde van het onderzoek als onderzoeksassistente verbonden aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, afdeling Sociale Psychologie, Universiteit van Amsterdam. E-mail: dezwart.n@gmail.com.

Bertjan Doosje
Prof. dr. Bertjan Doosje is verbonden aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, afdeling Sociale Psychologie, en het Amsterdam Institute for Social Sciences (AISS) ‘Challenges to Democratic Representation’. Hij is als bijzonder hoogleraar bekleder van de FORUM Frank Buijs-leerstoel voor Radicaliseringsstudies. E-mail: E.J.Doosje@uva.nl.

    Preventive interventions against terrorist attacks can be justified on legal and moral grounds. The Dutch broad-based approach against terrorism also addresses radicalizations processes. It is, however, hard to justify why a government in a liberal democracy should be allowed to intervene in processes of radicalization where danger to society is not obvious. A reason to justify intervention is when a (former) radical asks for help. Theories based on the ideas of Kant and Rawls also allow for intervention if an individual’s autonomy is diminished because he is member of a sect or under the spell of a charismatic leader. Other interventions with regard to (prevention of) radicalization cannot be justified by deontological theories such as Kant’s and Rawls’. Virtue ethics or teleology would, however, allow interventions but only if they are geared towards helping the individual in their quest to the good life. This justification allows for interventions that are, for example, focused on supporting individuals to critically reflect, reason and discuss about the good life and a just society. Based on the teleological justification constraints can be derived for preventive interventions with regard to radicalization or even deradicalisation. Notice that individuals cannot be forced to join these programs because there is no legal basis.


Anke van Gorp
Dr. ir. Anke van Gorp is onderzoeker en hogeschooldocent Ethiek en Veiligheid aan de Hogeschool Utrecht, Integrale Veiligheidskunde, Faculteit FMR. E-mail: anke.vangorp@hu.nl

Arnold Roosendaal
Mr. Arnold Roosendaal is onderzoeker bij TNO, afdeling Strategy and Policy for the Information Society.
Redactioneel

Werkt het Nederlands deradicaliseringsbeleid?

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2013
Auteurs Frank Bovenkerk, Dianne van Hemert en Hani Quint
Auteursinformatie

Frank Bovenkerk
Prof. dr. Frank Bovenkerk is criminoloog en gepensioneerd hoogleraar Radicaliseringsstudies aan de Universiteit van Amsterdam. E-mail: f.bovenkerk@uva.nl.

Dianne van Hemert
Dr. Dianne van Hemert is senior onderzoeker bij TNO. E-mail: dianne.vanhemert@tno.nl.

Hani Quint
Drs. Hani Quint is als onderzoeker/docent verbonden aan het lectoraat Politieleiderschap en Diversiteit van de Politieacademie. E-mail: Hani.Quint@politieacademie.nl.

    In juni 2013 wees het Hof van Justitie een arrest naar aanleiding van een grotendeels geheime procedure op gronden van staatsveiligheid over de vraag hoe zo’n procedure zich verhoudt tot fundamentele beginselen van een eerlijke procesvoering, zoals onder meer terug te vinden in het Handvest van de grondrechten. De casus ziet op de toelating tot een lidstaat en ligt zodoende in de sfeer van het vreemdelingenrecht.
    Het dilemma waar het Hof van Justitie voor stond, betreft een vaker gezien beslispunt waarvan de kern lijkt neer te komen op een ‘balancing act’, waarbij twee fundamentele beginselen worden afgewogen; dat van bescherming van de staatsveiligheid (of andere gegronde redenen voor een deels min of meer geheime procesvoering) tegen het recht op een eerlijke (en daarmee openbare) procedure. Zo bezien kan de uitspraak die hier besproken wordt wel eens bredere gevolgen hebben, ook voor onze rechtsorde. Dit artikel zoekt naar die mogelijke gevolgen.
    HvJ EU 4 juni 2013, zaak C-300/11, ZZ, n.n.g.


Mr. R. de Bree
Mr. R. (Robbert) de Bree is advocaat bij Wladimiroff Advocaten te Den Haag.
Artikel

Bank, zorgplicht en derden: enkele lessen voor de bancaire praktijk

Tijdschrift Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 12 2013
Trefwoorden bank, zorgplicht, derden, beleggersbescherming, onderzoeksplicht
Auteurs Mr. A.J.C.M. Meijs
SamenvattingAuteursinformatie

    Een bank heeft een zorgplicht jegens derden wanneer zij zich realiseert dat mogelijk door een cliënt zonder een vereiste Wft-vergunning wordt gehandeld, waardoor derden schade kunnen ondervinden. De bank moet dan onderzoek doen naar de cliënt. Nadat de bank onderzoek heeft gedaan en ervan overtuigd is dat er niet overeenkomstig de vergunningsplicht wordt gehandeld, moet de bank aan dat gevaar voor beleggers adequaat een einde maken. In de jurisprudentie zijn verschillende mogelijkheden aan de orde geweest, maar zij zijn niet allemaal even adequaat.


Mr. A.J.C.M. Meijs
Mr. A.J.C.M. Meijs is in april 2013 afgestudeerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen op de bancaire zorgplicht jegens derden.
Artikel

De criminaliteitsdaling in New York

Over de zin en onzin van veiligheidsbeleid

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 8 2013
Auteurs M.B. Schuilenburg en M.B. Schuilenburg
SamenvattingAuteursinformatie

    This article describes the long decline of crime rates in New York, as analysed by Franklin Zimring in his book The city that became safe (2012). The author discusses and analyses the processes involved in ‘lesson drawing’ and the ‘policy transfer’ from New York to the Netherlands. Issues that are further addressed include the opportunities of prevention and the enforcement of ‘hot crimes’.


M.B. Schuilenburg
Dr. mr. Marc Schuilenburg is verbonden aan de afdeling Criminologie van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Vrije Universiteit te Amsterdam.

M.B. Schuilenburg
Dr. mr. Marc Schuilenburg is verbonden aan de afdeling Criminologie van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Artikel

Raphael Lemkin en de misdaad zonder naam

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2013
Trefwoorden Genocide Convention, human rights, public international law, United Nations, international tribunals, jurisdiction, campaigning
Auteurs Reyer Baas
SamenvattingAuteursinformatie

    Could one imagine that up until the mid-1940s international treaties had been ratified on postal services, copyright protection, and whale hunting, but not on genocide? It was only after the Second World War that the deliberate and systematic destruction of groups was recognised as an international crime. There had not even been a name for this practice, which has existed since the beginning of humanity. The 1948 Genocide Convention, the first human rights treaty adopted by the United Nations, was a milestone in the international protection of human rights, although several tragedies have shown that mere law is not sufficient to relegate genocide to the scrapheap of history. The initiator of the Convention was not a very well-known man. This article is about the struggle of Raphael Lemkin, who had, with unflagging zeal, devoted his life to the elimination of genocide.


Reyer Baas
Reyer Baas is promovendus Rechtspleging aan de Radboud Universiteit Nijmegen en bereidt een proefschrift voor over rechterlijke besluitvorming. Tevens is hij docent Algemene rechtswetenschap. Hij publiceerde onder andere: R. Baas e.a., Rechtspraak: samen of alleen, Den Haag: Raad voor de rechtspraak 2010.
Redactioneel

Profileren en selecteren binnen de strafrechtspleging

Tijdschrift PROCES, Aflevering 5 2013
Auteurs Mr. dr. Maartje van der Woude
Auteursinformatie

Mr. dr. Maartje van der Woude
Mr. dr. Maartje van der Woude is universitair hoofddocent Straf- en strafprocesrecht aan het Institituut voor Strafrecht en Criminologie te Leiden. Zij is tevens redactielid van PROCES.

Bastiaan Leeuw
Mr. H.B.M. Leeuw is werkzaam als PhD-kandidaat bij Maastricht University.

Frans L. Leeuw
Frans L. Leeuw is directeur van het WODC in Den Haag en als hoogleraar Recht, openbaar bestuur en sociaal-wetenschappelijk onderzoek verbonden aan Maastricht University.

Martin Morawski
M. Morawski is werkzaam bij Baker & McKenzie Amsterdam N.V.
Artikel

Regionale risicoprofielen ter versterking van veiligheidscapaciteiten

Overzicht en evaluatie tegen de achtergrond van het externe-veiligheidsbeleid

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2013
Trefwoorden Regional Risk Assessment, all-hazards approach, multi-criteria evaluation, likelihood estimation, risk diagram.
Auteurs Charles Vlek
SamenvattingAuteursinformatie

    A regional risk profile (RRP) is a systematic ordering – by likelihood and impact seriousness – of identified hazards and threats in one of the Netherlands’ 25 safety regions. Since 2010, RRPs follow the Dutch National Risk Assessment (NRA) as a basis for prioritising regional safety capacities. In Europe, RRPs are proliferating, and the corresponding risk-assessment approach is further spreading internationally. The methodology comprises risk identification, scenario development, multi-criteria impact evaluation, expert likelihood estimation, a two-dimensional risk diagram and an analysis and prioritisation of safety capabilities. A compact overview and discussion is provided of the 25 published RRPs for the Netherlands, each covering between 9 and 40 hazards and threats, along with their most and least worrying risk scenarios. It appears that for many regions pandemic disease, electricity black-out and major flooding are most worrying, while transport accident, industry fire and disturbance of water supply are (relatively) least worrying. Also, in different regions similar risk scenarios (e.g., pandemic disease and electricity black-out) are assessed rather differently, both by likelihood and by impact seriousness. Apparent weaknesses of the RRP (and the NRA) approach so far are, among other: lack of stakeholder involvement, rigid multi-criteria impact evaluation, hybrid methods for likelihood estimation, forced comparison of disparate risk scenarios, and unclear decision rules for risk acceptance. Independent review and validation of major RRP components is recommended for strengthening overall results as a reliable basis for regional safety policies. The ‘new risk thinking’ is considered in view of the long-problematic standard-setting approach about Individual Risk and Group Risk in the framework of Dutch external-safety policies. The RRP approach may be called ambitious and much-demanding. External validation and closer cooperation between safety policy-makers and scientists seem desirable.


Charles Vlek
Prof. dr. Charles Vlek is emeritus hoogleraar omgevingspsychologie en besliskunde aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, Grote Kruisstraat 2/I, 9712 TS Groningen E-mail: c.a.j.vlek@rug.nl.
Artikel

Het temmen van de toekomst

Van een veiligheids- naar een risicocultuur

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2013
Trefwoorden timescape, risk governance, Dutch security culture, historicization
Auteurs Prof. dr. Beatrice de Graaf
SamenvattingAuteursinformatie

    By introducing the historical concept of timescapes, we will investigate the transformation of a security to a risk culture in Dutch post war history. We will test Ulrich Beck’s paradigm of the risk society with respect to the Dutch policy arena, and we will analyze what drove this postulated transformation in the Netherlands. In the Netherlands, not the 1970s/1980s, but the 1990s saw the onset of this change. Concrete trigger moments and the rise of a new populist movement around 1999 signalled the beginning of this new mode of risk governance that was consolidated after 2001. With this description, an attempt to historicize the development of an all encompassing national security culture is provided.


Prof. dr. Beatrice de Graaf
Prof. dr. Beatrice de Graaf is hoogleraar conflict en veiligheid in historisch perspectief aan de Universiteit Leiden. E-mail: b.a.de.graaf@cdh.leidenuniv.nl.
Toont 1 - 20 van 46 gevonden teksten
« 1 3
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.