Approximately a third of all probation supervision programs is imposed to young adults (18 to 25 years). Literature research shows that young adulthood can be viewed as a separate (developmental) age category. Quantitative analysis of data from the Dutch Probation Service provides some evidence for young adults being a special offender group. Some outcomes cause concerns, e.g. higher absconding rates from supervision and higher re-offending rates. The article discusses these findings and the need for a separate or customized approach as claimed by Probation Service. |
Zoekresultaat: 22 artikelen
Jaar 2010 xRedactioneel |
Tien jaar Tijdschrift voor Herstelrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 4 2010 |
Auteurs | John Blad |
Auteursinformatie |
Artikel |
Reclasseringstoezicht en jongvolwassenen |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 6 2010 |
Trefwoorden | Reclassering, Toezicht, Interventies, Jongvolwassenen |
Auteurs | Willemijn Lamet, Chrissy James, Dr. Anja Dirkzwager e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Vertrouwen in toezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2010 |
Trefwoorden | toezicht, vertrouwen, controle |
Auteurs | Dr. ir. F.E. Six |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het Nederlandse debat over de rol van vertrouwen in toezicht en handhaving heerst verwarring over het begrip vertrouwen. Dit artikel kijkt kritisch naar de argumenten en schept meer duidelijkheid over het begrip en de voor toezicht belangrijke relatie tussen vertrouwen en controle. Vertrouwen is onvermijdelijk aan de orde in toezichtrelaties en kan dus het beste expliciet in toezichttheorie geconceptualiseerd worden. De conceptualisatie van vertrouwen in de responsieve toezichttheorie van Braithwaite e.a. is echter aan herziening toe. Aan de hand van recente inzichten uit de vertrouwensliteratuur worden uitgangspunten en contouren van een mogelijke vertrouwensbenadering in toezicht geschetst. |
Artikel |
Klachten- en geschillenbehandeling in de Wcz: van de drup in de regen oftewel het kind en het badwater |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2010 |
Auteurs | Mr. W.R. Kastelein |
Artikel |
De maatschappelijke onderneming in de zorg |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 7 2010 |
Auteurs | Mr. E.R. Helder |
Artikel |
Versnipperde regieDe positie van de gemeente in een lokaal veiligheidsnetwerk |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2010 |
Trefwoorden | gemeentelijke regiefunctie, veiligheidsnetwerk, netwerkanalyse, doorzettingsmacht, centraliteit |
Auteurs | Jolijn Broekhuizen, Ronald van Steden en Hans Boutellier |
SamenvattingAuteursinformatie |
The coordination in public safety has been assigned to the municipality. The central question in this article is whether the municipality is equipped to fulfil this task successfully. In this study we investigated a metropolitan security network against drug and alcohol nuisance. Questionnaires were administered among 36 organisations dealing with these nuisance problems. The social network analysis shows that the municipality is predominant in the security network. On the other hand there are several other organisations, such as the Police, health organisations and Housing Associations, that also take up a central position in the network. We also found that the municipality’s informal network is less well developed than its formal network. In contrast, the Police and several local health organisations often liaise informally with other organisations that ‘fight’ drug and alcohol nuisance within the network. Quite a number of organisations are in the position to obtain important information and to exert influence when organisations are unwilling to cooperate. Consequently, several organisations other than the municipality are suited to successfully complete the coordination in a security network. |
Artikel |
Hoe landelijke inspectiediensten omgaan met systeemtoezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2010 |
Trefwoorden | systeemtoezicht, compliance management, metaregulation, zelfregulering, systeemgericht toezicht, toezicht |
Auteurs | Dr. ing. M.A. de Bree MBA |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel beschrijft wat inspectiediensten verstaan onder systeemtoezicht en hoe zij dit toepassen. Er blijken grote verschillen te zijn in zowel de gebruikte definities als in de praktische toepassing. De toezichthouder kan met behulp van systeemtoezicht, mits juist toegepast, ervoor zorgen dat grote bedrijven maatschappelijke belangen borgen in hun organisatie. De toezichthouder moet hierbij enerzijds niet te goedgelovig zijn en altijd fysieke controles blijven doen. Anderzijds moet hij ervoor waken niet overmatig te controleren waardoor de voordelen van systeemtoezicht weer teniet zouden worden gedaan. Systeemtoezicht en bestraffing verdragen elkaar slecht doordat bestraffing het leereffect negatief kan beïnvloeden. |
Artikel |
Ontwikkelingsgericht bemiddelenConflicten als bron van groei |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2010 |
Trefwoorden | developmental mediation, retaining, adding, creating |
Auteurs | Diana Evers |
SamenvattingAuteursinformatie |
The author discusses the potential of developmental mediation. In developmental mediation the focus of the mediator is on retaining, adding and creating. |
Artikel |
Vakmanschap is meesterschapRisico’s van classificatie, risicotaxatie en registratie van delinquente jongeren |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 4 2010 |
Trefwoorden | diagnostiek, classificatie, risicotaxatie, stigmatisering |
Auteurs | Dr. Nils Duits |
SamenvattingAuteursinformatie |
Betrokkenen bij het jeugdstrafrecht denken vanuit verschillende domeinen anders over wat er aan de hand is met jongeren die in aanraking komen met justitie en over wat nodig en mogelijk is om daar verandering in aan te brengen. Dat leidt soms tot te hoge verwachtingen en misverstanden en het kan leiden tot stigmatisering van delinquente jongeren als geclassificeerd risico- en probleemgeval.In dit artikel worden de verschillende domeinen en domeinverschillen van de betrokkenen belicht. Vervolgens wordt stilgestaan bij de noodzaak en beperkingen van psychiatrische diagnostiek, classificatie en risicotaxatie van delinquente jongeren en welke rol overleg en registratie en het delen van informatie daarbij kunnen spelen. |
Artikel |
De opbouw van de rechtsstaat in AfghanistanEen bezinning op tien jaar buitenlandse hulp |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 4 2010 |
Auteurs | V.L. Taylor |
SamenvattingAuteursinformatie |
In this essay the author looks back at ten years of rule of law foreign assistance in Afghanistan. She first surveys the elements that make Afghanistan particularly challenging as a development. This is followed by a brief outline of foreign donor-assisted efforts at rule of law reform in the last decade. The features of law and legal systems in Afghanistan that are salient for would-be foreign reformers are analyzed. The concept of judicial independence serves as example of well-intentioned rule of law interventions that have not fared well in this complex environment. The author argues that better prepared international advisors with a better grasp of legal history and comparative law may have produced stronger outcomes. Ultimately, however, a pre-post-conflict setting constrains conventional rule of law programs in important ways and calls for more realism about what can be achieved, within what time frame and with what degree of sustainability. |
Discussie en Column |
Handreiking of handboei |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4 2010 |
Auteurs | Mr. E.W.M. Meulemans |
Discussie |
Voorbehouden handelingen. Wie behandelt de tandheelkundige patiënt? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4 2010 |
Auteurs | Prof. dr. M.A.J. Eijkman |
Jurisprudentie |
Zijn er nog grenzen aan gelijkheid? – De spanning tussen gelijke behandeling van Unieburgers versus de bevoegdheidsverdeling tussen Unie en lidstaten |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 6 2010 |
Trefwoorden | Europees burgerschap, Unieburgerschap, Onderwijs, non-discriminatie op grond van nationaliteit |
Auteurs | Mr. H. Van Eijken |
SamenvattingAuteursinformatie |
Gelijke behandeling en Unieburgerschap gaan hand in hand. Dat betekent onder andere dat de toegang tot onderwijs aan Unieburgers op gelijke basis moet worden verleend, ook als de onderwijssystemen zelf ongelijk zijn. Voor studenten die zijn uitgeloot voor opleidingen in hun eigen lidstaat biedt dit mogelijkheden; voor de Unieburger die in zijn eigen lidstaat wil blijven studeren en de lidstaten zelf levert dit een minder positief beeld op. Hoe verhoudt de gelijke behandeling van Unieburgers zich tot de bevoegdheid van lidstaten om onderwijssystemen vorm te geven? Is het tijd om de bakens te verzetten? |
Artikel |
Voor wie of wat is systeemtoezicht zinvol? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2010 |
Trefwoorden | systeemtoezicht, interne borging, zelfregulerend vermogen, risicoanalyse |
Auteurs | Dr. M.E. Honingh en Dr J.K. Helderman |
SamenvattingAuteursinformatie |
In de zoektocht naar meer doeltreffende en doelmatige arrangementen van overheidstoezicht, gooit ‘systeemtoezicht’ de laatste jaren hoge ogen. Binnen de rijksoverheid en Inspectieraad heeft zich in de afgelopen jaren in korte tijd een generieke beleidstheorie van systeemtoezicht ontwikkeld. Systeemtoezicht is gepresenteerd als ware het de Haarlemmerolie waarmee kwalen behorend bij overheidstoezicht zouden kunnen worden verholpen. Maar is het dat ook? In dit artikel betogen wij aan de hand van empirisch onderzoek in een zestal sectoren dat de beleidstheorie van systeemtoezicht zoals die zich ontwikkeld heeft vooral is gestoeld op verwachtingen in plaats van op empirie. |
Artikel |
Hoe het licht valtEen persoonlijke visie op het burgemeesterschap |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2010 |
Auteurs | H.B. Eenhoorn |
Auteursinformatie |
Artikel |
Gedwongen vertrek van burgemeesters |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2010 |
Auteurs | A.F.A. Korsten |
SamenvattingAuteursinformatie |
Each of the more than four hundred Dutch municipalities is governed by an executive board led by a mayor. This board of municipal executives is formed by a coalition of political parties reflecting the balance in the general council of elected members. The mayor is a member of the board; he is not elected by the people. The mayor is officially appointed by the national cabinet of ministers, but in fact since recently selected by the local council. In the Netherlands there has been a significant rise in the number of forced resignations by mayors. From 2000 to 2010 more than fifty mayors were forced to resign before the end of their term. The impression that the mayor's position has recently weakened, is confirmed by case studies. The Dutch mayor is in limbo between being elected and being appointed. In itself this is a major factor contributing to the weakening of Dutch mayors in general. This might give more room than before to private reasons and micro factors causing mayors to resign early. Mayors wishing to survive, should give more attention to signals about ‘strengths and weaknesses’ of their position in a field of political ‘stakeholders’. |
Discussie |
Michael Oakeshott en de droom van een rechtsstaat zonder regelgevers, managers en toezichthouders |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2010 |
Trefwoorden | rule of law, rechtsstatelijke kwaliteitsmaatstaven, governance, interne moraal van de wetgeving |
Auteurs | prof. dr. W.J. Witteveen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het klassieke liberalisme zag de rechtsstaat als een politieke gemeenschapdie bestuurd wordt op basis van het legaliteitsbeginsel. Van dat ideaalbeeld is in een tijd van governance en new public management niet veel over. Voor wetgever, bestuur en rechter kwamen regelgever, manager en toezichthouder in de plaats; een nieuwe onheilige trias politica. De politieke filosofie van Michael Oakeshott laat zien waarom het oude ideaal waardevol blijft, omdat het ook bij een andere institutionele inrichting van het openbaar bestuur oproept tot het erkennen van rechtsstatelijke kwaliteitsmaatstaven die de kwaliteit van een praktijk van regelgeleid gedrag bepalen. |
Redactioneel |
Faalangst? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2010 |
Trefwoorden | marktwerking, onderlinge mededinging, inperking private sectoren |
Auteurs | Mr. R. Wesseling |
SamenvattingAuteursinformatie |
Als op één dag de heruitgave van Het Kapitaal (Karl Marx) en De utopie van de vrije markt (Hans Achterhuis) in de krant worden besproken dan kan dat toeval zijn. Als in diezelfde krant How markets fail (John Cassidy) met een serie vergelijkbare boeken centraal staat in een artikel over het einde van het economisch systeem dan hoeft dat op zichzelf ook nog niks te betekenen. Maar als tegelijkertijd op de opinie pagina’s een verhitte discussie wordt gevoerd over de voor- en nadelen van marktwerking dan begint het gevoel zich op te dringen dat er iets aan de hand is.1x Zie bijvoorbeeld Het Financieele Dagblad 20 april 2010, OptiekDebat, p. 7. Marktwerking als ordeningsprincipe van economieën – of van samenlevingen – staat onder druk. De aanval lijkt zich daarbij te richten op de ‘vrije’ marktwerking. Marktwerking en onderlinge mededinging tussen ondernemingen als economische Grundnorm blijven vooralsnog buiten beeld. Maar, zo luidt de breed gehoorde oproep nu, de markt moet worden ingetoomd. De resultaten van vrije marktwerking zijn potentieel pervers. De samenleving is gediend bij een sterke overheid die de private actoren inperkt. Noten
|
Artikel |
Intelligence-gestuurde politie vanuit een politioneel cultuurperspectief |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 3 2010 |
Trefwoorden | politiecultuur, intelligence-gestuurd, prestatiecontract, street level bureaucracy, old boys network, machismo |
Auteurs | Patrick Van Calster, Jaitske Roosma en Thijs Vis |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage kijken we naar de huidige situatie binnen de Nederlandse politie met de vraag of de organisatie klaar is voor een succesvolle implementatie van IGP. Het achterliggende idee is dat er weliswaar structurele veranderingen kunnen worden doorgevoerd om IGP gestalte te geven, maar dat deze tekort zullen schieten wanneer de organisatiecultuur en -structuur hier niet klaar voor zijn. In deze bijdrage onderzoeken we in welke mate het gebruik van een old boys network, de graad van machismo en street level bureaucracy invloed uitoefenen op de structurele veranderingen naar een intelligence-gestuurde politie. We eindigen met een korte reflectie op het prestatiemanagement en de recente ontwikkelingen in het veiligheidslandschap. |
Artikel |
Draagt aansprakelijkheidsrecht bij aan de voedselveiligheid?Over de preventieve werking van schadeclaims en aansprakelijkheidsverzekering |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2010 |
Trefwoorden | voedselveiligheid, regulering, aansprakelijkheid, aansprakelijkheidsverzekering, preventie, schadeclaim, ‘moreel risico’, voedingsindustrie, productaansprakelijkheid, sociale werking |
Auteurs | Tetty Havinga |
SamenvattingAuteursinformatie |
Most research on food safety has focussed on direct forms of food safety regulation. This paper explores the opportunities for product liability law to encourage food safety measures within firms. It aims to contribute to the discussion on the role public and private actors could have in providing an effective food safety system. Liability law is assumed to promote food safety. The author distinguishes three ways in which liability law could act as an incentive for firms to implement enhanced food safety controls: liability claims, liability insurance and direct effects of liability law on management strategy. The paper concludes that the assumption that liability laws make firms sensitive to prevention of food safety risks is too optimistic. However, liability law could stimulate a culture within firms to take responsibility for food safety. Existing economic and legal analysis could gain from a sociological analysis of the actual impact of liability on company decisions. |