De overheid beschikt over verschillende instrumenten om een sector mee te reguleren. In de spoorsector is met een aantal van deze instrumenten ervaring opgedaan. Meer specifiek betreft het regulering door middel van contracten en het aandeelhouderschap. Deze instrumenten en de mogelijkheden om ermee te sturen zijn in de afgelopen decennia veelvuldig onderwerp van (parlementaire) discussie geweest. Wat bleek is dat die mogelijkheden meer dan eens beperkt waren. Gesteld kan worden dat de genoemde privaatrechtelijke instrumenten enkele inherente beperkingen kennen, die in de weg kunnen staan aan effectieve sturing en toezicht van overheidswege. Bij een contract is per definitie meer dan één partij betrokken, waardoor beslissingen niet eenzijdig genomen kunnen worden en het aandeelhouderschap betreft nu eenmaal een rol op afstand. Deze bezwaren kunnen worden ondervangen door in plaats van een contract te kiezen voor een publiekrechtelijke concessie. In plaats van het aandeelhouderschap in een private rechtspersoon kan voor een zelfstandig bestuursorgaan worden geopteerd. De conclusie is niet dat contracten en het aandeelhouderschap kunnen worden afgeschreven als instrumenten om mee te sturen. Contracten en het aandeelhouderschap kunnen in andere gevallen wel voldoende handvatten bieden. Veel is bijvoorbeeld ook afhankelijk van de inhoud en vormgeving van het contract. Ook de onderhandelingspositie bij het vormgeven van de contracten en de mate van verantwoordelijkheid die de overheid wenst te dragen zijn relevant. Per geval zullen die afwegingen moeten worden gemaakt. |
Zoekresultaat: 15 artikelen
Jaar 2016 xArtikel |
Reguleringsinstrumenten in de spoorsector: wisselend succes |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2016 |
Trefwoorden | overheidsregulering, aandeelhouderschap, regulering met contracten, zelfstandig bestuursorgaan, publiekrechtelijke concessie |
Auteurs | mr. S. Pereth |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Verslag jaarvergadering Vereniging voor Gezondheidsrecht 2016Thema: ‘Functioneren en disfunctioneren’ |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2016 |
Trefwoorden | Functioneren en disfunctioneren, zorgprofessional, bestuurder, toezichthouder, zorginstelling |
Auteurs | Mr. O.A. Meijer |
SamenvattingAuteursinformatie |
De 49e jaarvergadering van de Vereniging voor Gezondheidsrecht vond april 2016 plaats. Tijdens het inhoudelijke gedeelte lichtten prof. dr. M.J.M.H. Lombarts, mr. A.C. de Die, drs. H.C. van Eyck van Heslinga MMC en mr. A. Hammerstein hun bijdrage aan het preadvies ‘Functioneren en disfunctioneren’ toe. Aan de orde kwam het (dis)functioneren van zorgprofessionals en bestuurders en het belang van de professionele toezichthouder binnen zorginstellingen. Coreferaten over het voorkómen van disfunctioneren, onder verwijzing naar de mogelijkheid tot het instellen van commissies voor advies en begeleiding (zoals door de NVvH) en vanuit organisatiekundige optiek, werden gehouden door respectievelijk prof. dr. J.H. van Bockel en dr. H.K.J.M. de Sonnaville. Tijdens de goedbezochte vergadering werd daarmee een brede blik op het onderwerp geboden. |
Artikel |
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, het vervolg |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 5 2016 |
Trefwoorden | omgevingsrecht, bouwtoezicht |
Auteurs | Mr. A. (Annalies) Outhuijse |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage bouwt voort op A. Outhuijse, De introductie van private partijen in het bouwtoezicht. Waar moeten we om denken?, TO 2016, afl. 3, p. 79-90. In deze versie zijn het wetsvoorstel, zoals aangeboden aan de Tweede Kamer, en het advies van de Raad van State op het voorstel verwerkt. |
Praktijk |
Uitoefening aandeelhoudersrechten, in de Code en de praktijk |
Tijdschrift | Onderneming en Financiering, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | Corporate Governance Code, aandeelhoudersrechten, herziening, responstijd |
Auteurs | Mr.dr. A. van der Krans |
SamenvattingAuteursinformatie |
Anatoli van der Krans gaat in zijn artikel in op de wijzigingen die de Monitoring Commissie Corporate Governance voorstelt rondom het thema ‘relatie met aandeelhouders’. Dit betreffen achtereenvolgens (i) de aanwezigheid van voorgedragen bestuurders en commissarissen; (ii) de responstijd; (iii) certificering; en (iv) taal. Verder signaleert hij een aantal belangrijke punten die momenteel schuren en bij een meer fundamentele discussie kunnen worden meegenomen. Met name de vrijwel totale scheiding tussen dialoog en het maken van een stembeslissing enerzijds en de formele besluitvorming op de AVA anderzijds bij grote beursvennootschappen is zorgwekkend en onderstreept de noodzaak tot verdere gedachtenvorming over de rol van de AVA |
Artikel |
Collectief bedongen werkgelegenheidsgaranties |
Tijdschrift | Arbeidsrechtelijke Annotaties, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | Werkgelegenheidsgarantie, Cao, Uitleg, Ontslagrecht, Wwz |
Auteurs | Mr. dr. Nuna Zekic |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het kader van collectief overleg spreken werknemersorganisaties vaak met de werkgever af dat hij gedurende een bepaalde periode geen (collectief) ontslag zal initiëren. Deze afspraken worden meestal aangeduid als werkgelegenheidsgaranties. Dit zijn dikwijls belangrijke onderwerpen bij collectieve onderhandelingen, en onenigheid hierover vormt vaak de kern van een collectief conflict. Toch is er weinig bekend over dergelijke afspraken. Het eerste deel van dit artikel heeft als doel meer inzicht te verschaffen in de inhoud en de formulering van dit soort cao-bepalingen. Het tweede deel gaat in op de vraag hoe we moeten omgaan met een werkgelegenheidsgarantie in een ontslagprocedure. |
Artikel |
Regulering van crowdfundingplatforms: een goede stap in de verkeerde richtingHet huidige systeem van regulering, het Wijzigingsbesluit financiële markten 2016 en de wenselijkheid van een (meer) toegesneden regelgevend kader |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 5-6 2016 |
Trefwoorden | crowdfunding, crowdfundingplatform, regulering, wijzigingsbesluit, platform |
Auteurs | Mr. J.R.C. Tangelder |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage staat de regulering van crowdfunding centraal. Al geruime tijd worstelen wetgever, toezichthouder en marktpartijen met niet voor crowdfunding geschreven wet- en regelgeving. Besproken worden knelpunten in de huidige systematiek en een alternatieve wijze van regulering van de crowdfundingpraktijk. |
Praktijk |
Kroniek rechtspraak Scheidsgerecht Gezondheidszorg en aanpalende geschillen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 5 2016 |
Trefwoorden | Integrale tarieven, ontbinding, opzegging, Scheidsgerecht, beheersmodel |
Auteurs | Mr. T.A.M. van den Ende en Mr. F. Lijffijt |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze kroniek worden de belangrijkste uitspraken van het Scheidsgerecht Gezondheidszorg alsmede uitspraken van de civiele rechter in aanpalende geschillen, over de periode juni 2014 tot en met april 2016 behandeld. Het gaat dan om uitspraken in het kader van geschillen over de arbeidsovereenkomst dan wel de toelatingsovereenkomst van medisch specialisten, vernietigingsperikelen en tot slot procesrechtelijke aspecten. |
Casus |
De statutair bestuurder in de Wet werk en zekerheid |
Tijdschrift | Onderneming en Financiering, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | statutair bestuurder, ontslagrecht, arbeidsovereenkomst, Wet werk en zekerheid |
Auteurs | Prof. mr. R.M. Beltzer en Mr. R.D. Rietveld |
SamenvattingAuteursinformatie |
De op 1 juli 2015 ingevoerde Wet werk en zekerheid is de grootste operatie op het terrein van het ontslagrecht in jaren. De wijzigingen die deze wet meebrengt, hebben ook gevolgen voor de juridische positie van de statutair bestuurder, die immers veelal (tevens) in een arbeidsrechtelijke betrekking tot de vennootschap staat. Hoewel van een revolutie niet te spreken is, dient men in de praktijk rekening te houden met een gewijzigd speelveld. De auteurs gaan in hun artikel in op de belangrijkste wijzigingen, zoals het verplichte grondenstelsel voor ontslag, de opzegverboden, de herplaatsingsplicht en de ontslagvergoeding. Ook wordt bezien of de leer uit de 15 april-arresten nog (onverkort) geldt. |
Artikel |
Europese harmonisatie van online en op afstand verkoop van zaken en de levering van digitale inhoud (II) |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | Online en op afstand verkoop van zaken, Levering van digitale inhoud |
Auteurs | Prof. dr. M.B.M. Loos |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 9 december 2015 heeft de Europese Commissie een voorstel ingediend voor een richtlijn voor de levering van digitale inhoud. Het richtlijnvoorstel kent een ruim toepassingsgebied en is onder voorwaarden ook van toepassing op overeenkomsten waarbij de consument niet met geld, maar met de verstrekking van persoonsgegevens betaalt. Naast een bespreking van dit toepassingsgebied wordt vooral aandacht besteed aan de conformiteit van digitale inhoud en de remedies bij non-conformiteit. |
Artikel |
Geen wetsvoorstel Goed bestuur in de zorg: terecht of niet? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | Voorontwerp Wet bestuur en toezicht rechtspersonen, Zorgbrede Governancecode, UMC, academische ziekenhuizen |
Auteurs | Mr. dr. A.G.H. Klaassen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt onderzocht of het terecht is dat VWS in het licht van het Voorontwerp Wet bestuur en toezicht rechtspersonen afziet van een separaat wetsvoorstel Goed bestuur in de zorg over bestuur en intern toezicht. Naar de mening van de auteur is dat het geval, maar dat betekent in haar ogen niet dat er geen specifieke regels voor de zorgsector meer nodig zijn. Haar aanbeveling is om voor stichtingen onder andere de bevoegdheid tot benoeming en ontslag van bestuurders en van leden van het intern toezicht in zorgspecifieke wetgeving vast te leggen, evenals het aantal vereiste leden van het intern toezicht. Daarnaast gaat de auteur in op de vraag wat de gevolgen van het Voorontwerp zijn voor bijzondere academische ziekenhuizen. |
Artikel |
Kroniek Arbeidsrecht |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 4 2016 |
Auteurs | Karol Hillebrandt en Christiaan Oberman |
Praktijk |
Meavita: to care or not to care? |
Tijdschrift | Onderneming en Financiering, Aflevering 1 2016 |
Trefwoorden | Meavita, governance, zorginstellingen, goed bestuur, interne toezichthouder |
Auteurs | Prof. mr. W.J. Oostwouder en C.J.L. Scholten |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met haar Meavita-beschikking onderstreept de Ondernemingskamer vrij recent nog maar eens het belang van goed bestuur en een kritische interne toezichthouder. De beschikking houdt een boodschap in voor alle bestuurders en commissarissen en zal er samen met de reeds aangescherpte kaderwetgeving, op stapel staande wetten en de eigen initiatieven van de zorgsector aan bijdragen dat de governance bij zorginstellingen wordt verbeterd. Ons inziens is dit echter niet voldoende en zal meer juridische kennis bij bestuurders, maar voornamelijk ook bij commissarissen een groot verschil kunnen maken om in de toekomst problemen zoals die speelden bij Meavita te kunnen voorkomen. |
Artikel |
De Wkkgz over kwaliteit van zorg |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | Wkkgz, kwaliteit van zorg, Kwaliteitswet zorginstellingen, Veilig melden, Omgaan met incidenten |
Auteurs | Prof. mr. J. Legemaate |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel bespreekt de regeling van de kwaliteit van zorg in de Wkkgz.De kwaliteitswetgeving is up-to-date gebracht. Veel onderdelen van de Kwaliteitswet zorginstellingen zijn behouden gebleven, maar er zijn ook enkele elementen toegevoegd, zoals de regeling van het veilig melden en het omgaan met incidenten. |
Artikel |
Het toezicht, de meldingsplicht en de rechtsbescherming van de zorgverlener |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | Wkkgz, disfunctioneren zorgverleners, calamiteiten, meldingsplicht, rechtsbescherming |
Auteurs | Mr. dr. Ph.S. Kahn |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel bespreekt de bepalingen inzake toezicht en handhaving in de Wkkgz. Deels zijn deze bepalingen afkomstig uit bestaande wetgeving, deels zijn ze nieuw. Het gaat dan om de verplichting van de zorgaanbieder om een register bij te houden van (intern gemelde) incidenten, de verplichte melding aan de Inspectie over disfunctionerende zorgverleners en de openheid naar de patiënt dan wel diens nabestaanden over calamiteiten. |