Er bestaan in verhoudingen tussen een burger en de overheid drie vormen van doorwerking van het publiekrecht in het privaatrecht. De eerste vorm van doorwerking hangt samen met de rechtsmachtverdeling tussen de burgerlijke rechter en de bestuursrechter. De tweede vorm van doorwerking hangt samen met de voorrang van publiekrechtelijke normen in het privaatrecht. Deze voorrang kan op twee manieren worden bereikt. Het is mogelijk dat publiekrechtelijke normen op onaanvaardbare wijze worden doorkruist indien gebruik gemaakt wordt van een privaatrechtelijke bevoegdheid. Een andere wijze waarop deze voorrang kan worden bewerkstelligd is het opnemen van een regeling in het publiekrecht van materie die ook in het BW is geregeld. De derde vorm van doorwerking betreft de doorwerking van publiekrechtelijke regels via open normen in het privaatrecht. Met het oog op de toekomst rijst de vraag welke van deze drie vormen van doorwerking in de toekomst zullen blijven bestaan en welke het meest prominent zullen worden. |
Zoekresultaat: 32 artikelen
Jaar 2009 xArtikel |
|
Tijdschrift | Vermogensrechtelijke Analyses, Aflevering 2 2009 |
Trefwoorden | rechtsmachtverdeling, privaatrecht, publiekrecht, bestuursrechtelijke geldschulden |
Auteurs | Dr. mr. M.W. Scheltema |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Verticale integratie in de zorg – une liaison dangereuse? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 5 2009 |
Auteurs | J.J. Rijken |
Praktijk |
Verslag jaarvergadering Vereniging voor Gezondheidsrecht 2009 |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 5 2009 |
Auteurs | J.T.H.L. Stappers |
Artikel |
Winstuitkering door zorginstellingen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 7 2009 |
Auteurs | E. Plomp |
Jurisprudentie |
Kroniek rechtspraak Scheidsgerecht Gezondheidszorg |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4 2009 |
Auteurs | J.H.M. van Swaaij |
Artikel |
De zorgelijke staat van de AWBZ |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4 2009 |
Auteurs | J.M. van der Most |
Discussie en Column |
Opvolger Wet Bopz: goed op weg, maar we zijn er nog nietOpmerkingen bij het conceptontwerp Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 3 2009 |
Auteurs | T.P. Widershoven |
Jurisprudentie |
2009/10 Wet marktordening gezondheidszorg en AWBZ; afschaffing bonus/malusregeling door de Staatssecretaris van VWS verdraagt zich niet met de beginselen van zorgvuldigheid, evenredigheid en verbod op willekeur en is derhalve onrechtmatig: vordering tot verbod toegewezenRechtbank ’s-Gravenhage (mr. R.J. Paris) d.d. 5 januari 2009. |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 3 2009 |
Auteurs | |
Artikel |
Ventileren en de vastgeprikte rente, 'zonder tenzij'Hof Amsterdam 16 januari 2009, LJN BH0142 |
Tijdschrift | EstateTip Review, Aflevering 5 2009 |
Trefwoorden | testament |
Artikel |
Visitatie in de advocatuur: vreemde ogen zien blinde vlekken |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 4 2009 |
Auteurs | D.J. Wolfson |
SamenvattingAuteursinformatie |
There is a growing consensus among practitioners that independent peer review is the preferred approach to furthering trust in the legal professions. The article draws on experience abroad, as reported in the professional literature, and lessons from comparable arrangements at home, in academia and the medical professions. It formulates an institutional design in which an autonomous agency, independent of the Lawyers' Association and at arms' length from the Minister of Justice, develops methodology and organizes peer reviews by fellow-practitioners. Since professionals, everywhere, like to share experience, it is argued that making site-visits, sampling case-files, and discussing a self-evaluation of the practice under review promotes open innovation and creates scope for shaping rather than controlling professional excellence. It also allows for discretion in catering to the widely diverging needs of large international law firms and small local practices that a system of command and control could not deliver. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 3 2009 |
Trefwoorden | legal theory, science, methodology, normativity, knowledge |
Auteurs | Prof. mr. Carel Smith |
SamenvattingAuteursinformatie |
Propositions of law are based upon normative judgement. The interpretation and application of legal provisions rest upon a judgement that determines which weight must be attributed to some point of view or perspective. In this respect, legal theory has a normative character. Its normative character does not preclude legal theory from being a scientific discipline. The scientific character of legal theory is not located in the possibility of testing the correctness of its theories. Rather, legal theory owes it scientific character to the shared standards of production and evaluation of legal arguments: the grammar of justice. |
Artikel |
Aansprakelijkheid van DNB: immuniteit in crisistijd? |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 9 2009 |
Trefwoorden | aansprakelijkheid, toezichthouder, immuniteit, overheidsaansprakelijkheid, DNB |
Auteurs | Mr. V.H. Affourtit en Mr. A.C. Beck |
SamenvattingAuteursinformatie |
Moet voor De Nederlandsche Bank aansprakelijkheidsrechtelijke immuniteit of semi-immuniteit in het leven worden geroepen? Aan de hand van recente jurisprudentie, waaronder het arrest van het Hof Amsterdam in de zaak BeFra, en de onderzoeken naar de overname van ABN Amro en het faillissement van Icesave wordt beoordeeld of het noodzakelijk en wenselijk is om De Nederlandsche Bank immuun te maken voor potentiële claims. |
Artikel |
Next Generation Networks: Elektronische communicatieregelgeving uitgedaagd |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 7 2009 |
Trefwoorden | next generation access, elektronische communicatie, BEREC, Universele dienstverlening, roaming |
Auteurs | Mr. G.P. van Duijvenvoorde en Mr. M.A. Prinsen Geerligs |
SamenvattingAuteursinformatie |
Een volgende generatie netwerken, zoals de glasvezelnetwerken, dient zich aan om de traditionele koperen telefoonnetwerken te vervangen. Het regelgevend kader zal enerzijds de vereiste investeringen moeten aanmoedigen en anderzijds het niveau van concurrentie moeten vasthouden of verhogen.Naar verwachting wordt dit jaar een herzien Europees regelgevingskader voor elektronische communicatie aangenomen. Tevens is op 1 juli 2009 de Europese Verordening voor roaming op mobiele netwerken binnen de Europese Unie gewijzigd. Ondertussen wordt in Nederland werk gemaakt van de implementatie van een nieuwe ronde marktanalysebesluiten van de toezichthouder OPTA, gebaseerd op een herziene Aanbeveling Relevante Markten van de Europese Commissie.Reden genoeg voor een overzicht van deze recente ontwikkelingen. We hanteren zoveel mogelijk een chronologische volgorde. Dat betekent dat eerst de herziene Aanbeveling Relevante Markten en de nieuwe marktanalysebesluiten van OPTA aan bod komen. Vervolgens bespreken we de herziene Roaming Verordening. Daarna volgt een beschrijving van het nieuwe Europese kader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten, waarbij de belangrijkste onderwerpen kort inhoudelijk worden besproken. |
Artikel |
Regionale omgevingsdiensten: meerwaarde vanuit strafrechtelijk perspectief |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2009 |
Trefwoorden | regionale omgevingsdiensten, strafrechtelijke milieuhandhaving, ketenhandhaving, politiebestel, veiligheidsregio’s |
Auteurs | Prof. mr. G.A. Biezeveld |
SamenvattingAuteursinformatie |
De afspraak tussen Rijk, IPO en VNG over de opbouw van een landelijk stelsel van regionale diensten voor provinciale en gemeentelijke taken bij de handhaving van de milieuregelgeving van VROM heeft niet alleen betekenis voor de bestuursrechtelijke handhaving. Zij biedt ook kansen voor meer samenwerking, afstemming en informatie-uitwisseling tussen bestuur, OM (Functioneel Parket) en politie bij de milieuhandhaving. Dit heeft in de discussie over het rapport-Mans nog weinig aandacht gekregen. Om die kansen te kunnen benutten, moet lering worden getrokken uit de ervaringen met de opbouw, inrichting en werking van vergelijkbare stelsels: het politiebestel en de veiligheidsregio’s in wording. |
Column |
Ontwikkelingen in het consumentenrecht |
Tijdschrift | Contracteren, Aflevering 3 2009 |
Trefwoorden | consumentenbescherming, consumentenrecht, consument |
Auteurs | Prof. mr. J.G.J. Rinkes |
SamenvattingAuteursinformatie |
Consumentenbeschermende regelgeving dient te bestaan uit ‘hard and fast rules’ en dient te worden gecodificeerd in een helder (leesbaar en begrijpelijk) wetboek van consumentenrechten. De niveaubepaling daarvan is lastig, maar voor wat de auteur betreft: het voorstel voor een richtlijn betreffende consumentenrechten kan dienen als de eerste basis voor een ‘European Consumer Code’ en verdient alle steun. |
Artikel |
Negen aanwijzingen voor wetsevaluatief onderzoek |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2009 |
Trefwoorden | wetsevaluatie, wetsevaluatief onderzoek, beleidstheorie, ex ante evaluatie, impact assessment |
Auteurs | prof. dr. G.J. Veerman en dr. C.M. Klein Haarhuis |
SamenvattingAuteursinformatie |
Wetsevaluatie staat op de wetgevingsagenda, reden om in te gaan op het wat en hoe van wetsevaluatief onderzoek. Op basis van literatuuronderzoek en eigen inzicht worden negen aanwijzingen gegeven: 1. Weet wat je wilt weten; 2. Laat altijd de beleidstheorie onderzoeken; 3. Laat de beschikbaarheid van voorzieningen onderzoeken; 4. Laat bij ex ante evaluatie primair het probleem onderzoeken; 5. Gebruik bij ‘impact assessments’ een methodenmix; 6. Doe niet louter doelbereikingsonderzoek. Omdat men 7. beter wat terughoudend kan zijn met doeltreffendheidsonderzoek (laat, als het gebeurt, de diverse betrokkenen een schatting maken van de bijdrage van de wet aan de doelbereiking) en zeker 8. met oeverloos effectonderzoek (men weet niet waar men het zoeken moet), wordt aanbevolen te kiezen voor 9. procesevaluaties: de omgang van diverse betrokkenen met de wet; laat daarbij ook kijken naar de invloed van het flankerend beleid. |
Artikel |
Een weekendje weg in de politiecel?Aanpak van geweldplegers door middel van het ‘weekendarrangement’ |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 4 2009 |
Trefwoorden | weekendarrangement, inverzekeringstelling, geweldplegers |
Auteurs | Suzanne Riege |
SamenvattingAuteursinformatie |
‘Wie in het weekend gewelddadig is, kan rekenen op een stevige aanpak. Geweldplegers worden opgepakt en blijven tot en met maandag in de politiecel.’ Dat is de boodschap waarmee de politie en het Openbaar Ministerie in verschillende Nederlandse gemeenten een nieuwe aanpak van geweldplegers in het weekend hebben geïntroduceerd. Het weekendarrangement is in 2007 ontwikkeld in Amersfoort, omdat de geweldscijfers aldaar in het weekend aanzienlijk hoger waren dan op doordeweekse dagen. In 2008 gingen ook Vlaardingen, Schiedam, Maassluis, Tilburg en Utrecht met de nieuwe aanpak werken. In dit artikel worden de doelmatigheid en de rechtmatigheid van het weekendarrangement besproken. |
Jurisprudentie |
Recente ontwikkelingen in jurisprudentie en wetgeving over luchtkwaliteit |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2009 |
Trefwoorden | jurisprudentie, NSL, Wet lukchtkwaliteitseisen, Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007, overgangswet |
Auteurs | Mr. C.A.M. van den Brand, Mr. O. Kwast en Mr. dr. C.N. van der Sluis |
Auteursinformatie |
Artikel |
Klopt de beleidstheorie achter de integrale wetsvoorbereiding? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2009 |
Trefwoorden | beleidstheorie, wetsevaluatie, clearing house, evidence-based beleid, realistische benadering |
Auteurs | Dr. M. Herweijer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Volgens Michiel Herweijer zijn er in de notitie Vertrouwen in wetgeving vijf hoofdlijnen terug te vinden: |
Artikel |
Over uitvoerbaarheid en spontane naleving van het IAK |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2009 |
Trefwoorden | Vertrouwen in wetgeving, integraal afwegingskader, Tafel van Elf, U&H-toets, uitvoeringstoets |
Auteurs | Mr. drs. P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
In de nota Vertrouwen in wetgeving kondigt de minister van Justitie de komst aan van het integrale afwegingskader (IAK). Een onderdeel van het IAK is de uitvoeringstoets. In deze bijdrage wordt het IAK zelf onderworpen aan de uitvoeringstoets. Uit deze uitvoeringstoets blijkt dat de kans op spontane naleving van het IAK nogal gering is. Maar wellicht is er te weinig rekening gehouden met de nieuwe werkelijkheid die met de invoering van het IAK mogelijk zal gaan bestaan. Die nieuwe werkelijkheid zou, bijvoorbeeld, kunnen ontstaan wanneer het IAK de beleids- en wetgevingsnormering niet alleen meer toegankelijk en hanteerbaar maakt, maar ook meer verplichtend. |