Na tien jaar EAB onderzoekt deze bijdrage of de vereenvoudiging en versnelling van de justitiële samenwerking in strafzaken in evenwicht zijn met de rechtsbescherming van de opgeëiste persoon. Waar het Hof van Justitie vooral uitgaat van het vertrouwen in de nationale rechtsorde van de uitvaardigende lidstaat, volgt uit recente Uniewetgeving dat dit vertrouwen soms onvoldoende is. Ook de oplossingen van de Uniewetgever richten zich hoofdzakelijk op rechtsbescherming in de uitvaardigende lidstaat. Voor het evenwicht tussen efficiency en rechtsbescherming is vooral een in de uitvoerende lidstaat toe te passen weigeringsgrond inzake grondrechtenschendingen van groot belang. |
Zoekresultaat: 9 artikelen
Jaar 2014 xArtikel |
De balans van tien jaar Europees aanhoudingsbevel: efficiency en rechtsbescherming in balans? |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 10 2014 |
Trefwoorden | EAB, rechtsbescherming, grondrechten, evenredigheid |
Auteurs | Mr. dr. Vincent Glerum |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Is er behoefte aan bestendige wetgeving? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2014 |
Trefwoorden | wetgevingsbeleid, bestendigheid, rechtszekerheid, normenhiërarchie, flexibele regelgeving |
Auteurs | Mr. G.J.M. Evers |
SamenvattingAuteursinformatie |
Klachten over het gebrek aan bestendigheid van wetgeving zijn niet nieuw. De overheid wil steeds opnieuw door wetgeving uitvoering geven aan nieuw beleid. Hierbij wordt de noodzaak van verandering niet altijd onderbouwd en worden de effecten van nieuwe wetgeving niet altijd goed onderzocht. Bestendigheid van wetgeving is belangrijk. Het draagt bij aan de uitvoerbaarheid, de handhaafbaarheid, de eenvoud, duidelijkheid en toegankelijkheid en de effectiviteit en efficiëntie van wetgeving. Tegelijkertijd is ook van belang dat de wetgeving een bestendig kader kan bieden zonder te veel aan flexibiliteit in de weg te staan. Het is de uitdaging om een balans te vinden tussen daadkracht en continuïteit, flexibiliteit en rechtszekerheid en snelheid en zorgvuldigheid. |
Artikel |
De Eilandsverordening Bevordering Openbare Orde en Bescherming Gemeenschap en het technisch keuren van voertuigen voor Karnaval en Seú. |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 3 2014 |
Trefwoorden | openbare orde, Wegenverkeersverordening, voertuigtechnische keuringen, rechtsbescherming voertuigkeuringen, optochtvergunningen |
Auteurs | Mr. Wendy A.M. Hu-a-ng |
SamenvattingAuteursinformatie |
Elk jaar worden op Curaçao optochten op de openbare weg georganiseerd zoals Karnaval en Seú. De wettelijke grondslag voor het verlenen van vergunningen voor deze evenementen is vervallen. Niettemin dienen voertuigen die gebruikt worden voor Karnaval en Seú uit veiligheidsoverwegingen technisch goedgekeurd te zijn. In dit artikel wordt ingegaan op deze aspecten en anderen zoals de bevoegdheid van de minister, de rechtsbescherming van de keuringplichtige en de noodzaak van een wettelijke regeling op het gebied van de openbare orde. |
Artikel |
Milieuaansprakelijkheid en zorgplichten in de OmgevingswetOratie Rijksuniversiteit Groningen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 03/04 2014 |
Trefwoorden | Omgevingswet, Milieuaansprakelijkheid, Chemie-Pack, Zorgplicht, Aansprakelijkheid |
Auteurs | Prof. mr. G.A. van der Veen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage is de licht aangepaste schriftelijke versie van de rede uitgesproken bij de openbare aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar Milieurecht aan de Rijksuniversiteit Groningen op 14 oktober 2014. De auteur gaat in op de samenloop van grondslagen om milieuschade te verhalen bij de burger zoals milieuaansprakelijkheid, algemene zorgplichten en bijzondere wettelijke regelingen. In het wetsvoorstel voor de Omgevingswet blijft deze veelheid aan instrumenten bestaan. |
Jurisprudentie |
Reactie op de noot van mr. G.B. Steward en mr. dr. Jeff Sybesma onder de uitspraken van het Gerecht in Eerste Aanleg en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie inzake het ontslag van dr. M.P. Goede als rector en als hoofddocent van de UNA in CJB 2013, nr. 3 |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 2 2014 |
Auteurs | Prof. mr. L.J.J. Rogier en Dr. J. Sybesma |
Auteursinformatie |
Artikel |
Telecomtoezicht door de ACM en de handhaving van het contractenrecht |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 3 2014 |
Trefwoorden | privaatrechtelijke handhaving ACM, contractsvrijheid, partiële nietigheid, iustum pretium-leer, (her)onderhandelingsplicht |
Auteurs | Mr. C.A. Hage |
SamenvattingAuteursinformatie |
De ACM houdt toezicht op de geprivatiseerde en gereguleerde telecommunicatiemarkt. Dit heeft gevolgen voor het contractenrecht. In deze bijdrage wordt door de auteur aan de hand van een geschil tussen Alticom en Novec (2012) ingegaan op de geschilbeslechtende bevoegdheid van de ACM (art. 12.2 Tw) en de gevolgen daarvan voor het contractenrecht. |
Artikel |
Het Europees Openbaar Ministerie tussen soevereiniteit en effectiviteit |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 2/3 2014 |
Trefwoorden | Europees Openbaar Ministerie, fraudebestrijding, strafrecht |
Auteurs | Mr. dr. W. Geelhoed |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het voorstel van de Europese Commissie voor oprichting van een Europees Openbaar Ministerie hinkt op twee gedachten. Het streven is de fraudebestrijding voortvarender te maken, maar tegelijk niet ten koste van nationale strafvorderlijke autonomie te laten gaan. Wanneer nationale strafrechtelijke gevoeligheden koste wat kost worden gespaard, kan slechts een papieren tijger worden opgericht. Dan is het beter om ofwel niets te doen, ofwel een krachtige instelling op te richten die daadwerkelijk strafrechtelijke bescherming biedt voor de financiële belangen van de EU.Voorstel voor een verordening van de Raad tot instelling van het Europees Openbaar Ministerie, COM(2013)534 |
Article (peer reviewed) |
|
Tijdschrift | Netherlands Administrative Law Library, januari 2014 |
Auteurs | Albertjan Tollenaar Ph.D. |
Samenvatting |
The codification of policy rules is based on the assumption that public authorities will adopt their policy in policy rules and that judges will use these policy rules when assessing individual decisions. However, codification might have side effects, like the existence of rules that do not meet the criteria of policy rules. This article examines the extent to which the objectives of the legislator have been achieved. It is concluded that public bodies indeed adopt policy rules more and more, but that these rules do not always meet the standards. Administrative courts appear to use rules when assessing decisions, but do not seem to follow the scheme as laid down in the GALA. The codification resulted in a complexity of rules, but this complexity does not hamper judicial review. After all: the judicial review is centered on the individual decision, not so much on the nature of the applied rule. |
Article (peer reviewed) |
|
Tijdschrift | Netherlands Administrative Law Library, januari 2014 |
Auteurs | Rianne Jacobs en Willemien den Ouden |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article examines the subsidy rules as they have developed since the introduction of the subsidy title into the General Administrative Law Act (GALA) fifteen years ago. What did experts at that time consider to be the most important parts of the subsidy title and what were their expectations in that regard? We will consider, for certain selected topics, which main developments have taken place in legal practice over the past fifteen years, based mainly on an analysis of the case law. The most important features and trends will be outlined in this article. Finally, we will consider whether these features and trends can teach us anything about (the development of) the GALA that may still be relevant for the legislator today, when designing general rules of administrative law. |