Zoekresultaat: 16 artikelen

x
Jaar 2010 x
Redactioneel

De positie van de gemeente in de veiligheidszorg

Een inleiding

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2010
Auteurs Jan Terpstra en Arnt Mein
Auteursinformatie

Jan Terpstra
Prof. dr. ir. Jan Terpstra is hoogleraar Criminologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Criminologisch Instituut van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. E-mail: j.terpstra@jur.ru.nl.

Arnt Mein
Mr. Arnt Mein is als onderzoeker verbonden aan het Verwey-Jonker Instituut en de vakgroep Criminologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. E-mail: amein@verwey-jonker.nl.
Artikel

Lokaal veiligheidsbeleid in Nederland en België: op zoek naar verschil

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2010
Trefwoorden lokaal veiligheidsbeleid, politie, gemeente, Nederland en België
Auteurs Lex Cachet en Ruth Prins
SamenvattingAuteursinformatie

    Public safety has always been a core task for local, municipal authorities. However, until rather recently only the police has been actively involved in addressing local problems of public safety and maintaining order instead. Local public safety policy – as a responsibility for local authorities together with many other partners – is a relatively new phenomenon.This article compares the main developments and trends in local public safety policy in the Netherlands and Belgium. Special attention is paid to the role and position of the local, municipal authorities. What strikes most, are the strong similarities between the two countries. National governments played an important and catalyzing role in the development of public safety policy in the Netherlands as well as in Belgium. After many years and not without a lot of trouble, the monopoly of the police on designing and implementing policy for addressing public safety and order came to an end in both countries. Which, amongst other effects, presented the local authorities with new challenges.


Lex Cachet
Dr. Lex Cachet is universitair hoofddocent Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Faculteit der Sociale Wetenschappen, Opleiding Bestuurskunde. E-mail: cachet@fsw.eur.nl.

Ruth Prins
Ruth Prins MSc is promovendus Burgemeester en Veiligheid, Erasmus Universiteit Rotterdam, Faculteit der Sociale Wetenschappen, Opleiding Bestuurskunde. E-mail: prins@fsw.eur.nl.
Artikel

Ontwikkelingsgericht bemiddelen

Conflicten als bron van groei

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2010
Trefwoorden developmental mediation, retaining, adding, creating
Auteurs Diana Evers
SamenvattingAuteursinformatie

    The author discusses the potential of developmental mediation. In developmental mediation the focus of the mediator is on retaining, adding and creating.


Diana Evers
Diana Evers is werkzaam bij het Mediation Instituut Vlaanderen.
Artikel

Access_open Tweeluik Religie en Publiek Domein

Handvatten voor gemeenten

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2010
Trefwoorden scheiding kerk en staat, gemeenten, subsidiëring
Auteurs Pien van den Eijnden en Joyce Overdijk-Francis
SamenvattingAuteursinformatie

    Governmental authorities have to deal with religion on a daily basis: via individual citizens or religious organisations, in the framework of subsidy applications or measures against the radicalisation of believers. More than a year after publication of ‘Religion and the public domain, guidelines for municipalities’, a joint production of the Association of the Netherlands Municipalities and the Ministry of the Interior and Kingdom relations, we discuss the room for cooperation between the government and religious organisations within the limits of the principle of separation between church and state. Both the legal framework and practical examples from different municipalities will be brought up. Three rules (of play) are exemplified in particular, namely that contacts between government and religious organisations or parties on an ideological basis do not lead to a substantive involvement with the faith itself, or with internal church matters, that the contacts serve to realise non-faith related public goals and that the government is held tot treat religious organisations or parties on an ideological basis equally. Having regard to those rules (of play) cooperation is very well possible.


Pien van den Eijnden
Mw. mr. P.M. van den Eijnden is werkzaam als juridisch specialist bij de directie Constitutionele Zaken en Wetgeving (CZW) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Joyce Overdijk-Francis
Mw. mr. J.E. Overdijk-Francis is werkzaam als senior adviseur bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
Artikel

De opbouw van de rechtsstaat in Afghanistan

Een bezinning op tien jaar buitenlandse hulp

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 4 2010
Auteurs V.L. Taylor
SamenvattingAuteursinformatie

    In this essay the author looks back at ten years of rule of law foreign assistance in Afghanistan. She first surveys the elements that make Afghanistan particularly challenging as a development. This is followed by a brief outline of foreign donor-assisted efforts at rule of law reform in the last decade. The features of law and legal systems in Afghanistan that are salient for would-be foreign reformers are analyzed. The concept of judicial independence serves as example of well-intentioned rule of law interventions that have not fared well in this complex environment. The author argues that better prepared international advisors with a better grasp of legal history and comparative law may have produced stronger outcomes. Ultimately, however, a pre-post-conflict setting constrains conventional rule of law programs in important ways and calls for more realism about what can be achieved, within what time frame and with what degree of sustainability.


V.L. Taylor
Prof. Veronica Taylor is als hoogleraar en directeur verbonden aan de School of Regulation, Justice and Diplomacy van de Australian National University. Dit artikel is gebaseerd op de Van Vollenhoven Lezing die zij op 20 mei 2010 uitsprak ter gelegenheid van haar benoeming als The Hague Visiting Professor of Rule of Law aan de Universiteit Leiden.
Redactioneel

Voorwoord

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2010
Auteurs M.P.C. Scheepmaker

M.P.C. Scheepmaker
Artikel

Hoe het licht valt

Een persoonlijke visie op het burgemeesterschap

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2010
Auteurs H.B. Eenhoorn
Auteursinformatie

H.B. Eenhoorn
Drs. Bas Eenhoorn was vanaf 1976 - met onderbrekingen - burgemeester van Schiermonnikoog, Voorburg, Lansingerland en Kaag en Braassem. Daarnaast is hij werkzaam als adviseur in het openbaar bestuur.
Artikel

Leren van Vlaanderen

Kenmerken van de Vlaamse burgemeester ter inspiratie voor het Nederlandse debat

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2010
Auteurs J. van Ostaaijen
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article, the role and functioning of the Flemish mayor is analysed from a Dutch perspective. Three observations are considered noteworthy and discussed elaborately: the role of the mayor in internal local politics, the mayor's relationship with the local community, and the possible combination of several political mandates. The article shows that mayors can be more political without being directly elected (which is the case both in Flanders and the Netherlands) and that there is considerable room for mayors to give meaning to their job. In showing the similarities and differences between Dutch and Flemish mayors, this article is meant to inspire both policy makers and Dutch mayors and to contribute to the debate about the future of the Dutch mayor.


J. van Ostaaijen
Dr. Julien van Ostaaijen (j.j.c.vanostaaijen@uvt.nl) is onderzoeker aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, Universiteit van Tilburg. Hij heeft een proefschrift geschreven over de impact van Leefbaar Rotterdam op het Rotterdamse lokaal bestuur en werkte onder meer bij de gemeente Antwerpen (als stagiair) en het Kenniscentrum Grote Steden (thans NICIS). In 2005 was hij betrokken bij de visitatie van het Vlaamse Stedenfonds (onder voorzitterschap van Filip De Rynck en Pieter Tops).

    In a changing social and political environment, mayors assume quite a few different roles in local government. This is because they face different expectations, held by social and political actors at different times. Based on the distinction between strong and weak mayoral leadership, this article develops a typology of mayoral leadership roles. The authors argue that inherent tensions exist between some of these roles, making it impossible for mayors to fulfill all roles at once. Therefore, political leadership is best conceived as something that is contextually dependent. Mayors continually have to find a temporal balance between different roles, depending on the institutional setting and social and political context in which they operate at that time. Therefore, a caleidoscopic perspective on political leadership may provide valuable insights for mayors on how to develop their own leadership style.


N. Karsten
Niels Karsten, MSc MA is als promovendus respectievelijk universitair hoofddocent verbonden aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, Universiteit van Tilburg.

L. Schaap
dr. Linze Schaap is als promovendus respectievelijk universitair hoofddocent verbonden aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, Universiteit van Tilburg.

W.J. Verheul
Drs. Wouter Jan Verheul is als programmamanager en promovendus verbonden aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Het artikel is mede gebaseerd op Cachet, Karsten e.a. (2009).

    Each of the more than four hundred Dutch municipalities is governed by an executive board led by a mayor. This board of municipal executives is formed by a coalition of political parties reflecting the balance in the general council of elected members. The mayor is a member of the board; he is not elected by the people. The mayor is officially appointed by the national cabinet of ministers, but in fact since recently selected by the local council. In the Netherlands there has been a significant rise in the number of forced resignations by mayors. From 2000 to 2010 more than fifty mayors were forced to resign before the end of their term. The impression that the mayor's position has recently weakened, is confirmed by case studies. The Dutch mayor is in limbo between being elected and being appointed. In itself this is a major factor contributing to the weakening of Dutch mayors in general. This might give more room than before to private reasons and micro factors causing mayors to resign early. Mayors wishing to survive, should give more attention to signals about ‘strengths and weaknesses’ of their position in a field of political ‘stakeholders’.


A.F.A. Korsten
Prof. dr. Arno Korsten is hoogleraar bestuurskunde aan de Open Universiteit Nederland en bijzonder hoogleraar bestuurskunde van de lagere overheden aan de Universiteit Maastricht.
Artikel

Intelligence-gestuurde politie vanuit een politioneel cultuurperspectief

Tijdschrift PROCES, Aflevering 3 2010
Trefwoorden politiecultuur, intelligence-gestuurd, prestatiecontract, street level bureaucracy, old boys network, machismo
Auteurs Patrick Van Calster, Jaitske Roosma en Thijs Vis
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage kijken we naar de huidige situatie binnen de Nederlandse politie met de vraag of de organisatie klaar is voor een succesvolle implementatie van IGP. Het achterliggende idee is dat er weliswaar structurele veranderingen kunnen worden doorgevoerd om IGP gestalte te geven, maar dat deze tekort zullen schieten wanneer de organisatiecultuur en -structuur hier niet klaar voor zijn. In deze bijdrage onderzoeken we in welke mate het gebruik van een old boys network, de graad van machismo en street level bureaucracy invloed uitoefenen op de structurele veranderingen naar een intelligence-gestuurde politie. We eindigen met een korte reflectie op het prestatiemanagement en de recente ontwikkelingen in het veiligheidslandschap.


Patrick Van Calster
Patrick Van Calster is universitair hoofddocent Criminologie aan de Universiteit Leiden.

Jaitske Roosma
Jaitske Roosma was tot en met 2007 strategisch analist en beleidsmedewerker bij politieregio Rotterdam-Rijnmond en is tegenwoordig projectmedewerker Forensische Visualisatie bij het Nederlands Forensisch Instituut.

Thijs Vis
Thijs Vis is als onderzoeker verbonden aan het KLPD.
Artikel

Ingrijpende Europese regelgeving voor alternatieve beleggingsinstellingen

Het vinden van een balans tussen marktregulering en protectionisme

Tijdschrift Vennootschap & Onderneming, Aflevering 5 2010
Trefwoorden alternatieve beleggingsinstellingen, richtlijn, hedgefondsen, private equity, beheerder
Auteurs Mr. J.H.A. Verweij, LL.M.
SamenvattingAuteursinformatie

    De auteur staat in deze bijdrage stil bij het voorstel voor een richtlijn voor beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen (de Alternative Investment Fund Managers Directive) en bespreekt enkele belangrijke voorschriften van deze richtlijn en de mogelijke impact daarvan op de internationale markt voor alternatieve beleggingsinstellingen.


Mr. J.H.A. Verweij, LL.M.
Mr. J.H.A. Verweij, LL.M. is als advocaat werkzaam bij Allen & Overy te Amsterdam.
Jurisprudentie

Archer Daniels Midland: Punten van bezwaar en rechten van de verdediging

Tijdschrift Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 2 2010
Trefwoorden rechten van de verdediging, punten van bezwaar, hoorplicht, bewijs, hoger beroep, afdoening
Auteurs Mr. E. Belhadj en mr. C.T. Dekker
SamenvattingAuteursinformatie

    In de uitspraak van 9 juli 2009 in de zaak Archer Daniels Midland spreekt het Hof van Justitie zich onder meer uit over de eisen die aan ‘mededeling van de punten van bezwaar’ worden gesteld in het kader van de rechten van de verdediging. Centraal staat de wijze waarop de Europese Commissie in deze mededeling dient om te gaan met juridische kwalificaties van feiten die in de uiteindelijke beslissing aan bod komen. Daarnaast wordt ook ingegaan op de omstandigheid dat de Europese Commissie zich bij de vaststelling van de boetebeschikking wegens overtreding van artikel 81 lid 1 EG-Verdrag (thans art. 107 lid 1 VWEU), heeft gebaseerd op feiten die volgden uit verklaringen, terwijl deze feiten niet in de mededeling van de punten van bezwaar als zodanig waren genoemd, maar de verklaringen slechts als bijlagen waren bijgevoegd.


Mr. E. Belhadj
Mr. E. Belhadj is advocaat bij Nysingh te Zwolle.

mr. C.T. Dekker
Mr. C.T. Dekker is advocaat bij Nysingh te Zwolle.
Discussie

Plato en de ideeënwereld van het management

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 1 2010
Trefwoorden management, regulering, beleidstheorie, democratie
Auteurs Prof. dr. W.J. Witteveen
SamenvattingAuteursinformatie

    De ideeënwereld van het moderne management lijkt in een aantal opzichten op het ideale politieke bestel dat Plato beschrijft. De moderne manager die zich als een van Plato’s wachters gedraagt, plaatst zich buiten en boven de praktijken waarin burgers productieve taken voor de gemeenschap uitvoeren, in de illusie over superieure kennis te beschikken. De praktijk laat zien dat deze stijl van werken vaak contraproductief is. In het ideaal van dienend leiderschap wordt tegenwoordig echter een alternatief ontworpen dat beter past bij de democratie.


Prof. dr. W.J. Witteveen
Prof. dr. W.J. Witteveen is hoogleraar rechtstheorie en retorica aan de Universiteit van Tilburg. w.j.witteveen@uvt.nl
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.