Zoekresultaat: 15 artikelen

x
Jaar 2010 x

Mr. W.R. Kastelein
Artikel

Het Nederlandse voorstel voor implementatie van de gewijzigde Europese regels voor elektronische communicatie

Tijdschrift Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 8 2010
Trefwoorden elektronische communicatie, nieuwe Regelgevende Kader, NRF, New Regulatory Framework
Auteurs Mr. G.P. van Duijvenvoorde
SamenvattingAuteursinformatie

    Op 26 november 2009 is het gewijzigde Europese kader voor elektronische communicatie in werking getreden. Met twee richtlijnen worden de richtlijnen die sinds 2002 het regelgevingskader vormden, gewijzigd om beter te zijn toegesneden op de technologische en marktontwikkelingen. Een voorbeeld van een technologische ontwikkeling is het snel toegenomen gebruik van mobiele data, als gevolg van bijvoorbeeld ‘internetten’ of films bekijken via de mobiele telefoon. Om tegemoet te komen aan deze ontwikkeling is nodig dat er voldoende frequentieruimte beschikbaar is, maar ook dat wordt gewaarborgd dat gebruikers zoveel mogelijk ongeacht de aard en omvang van hun gebruik internet kunnen (blijven) gebruiken (netneutraliteit). Daarnaast betrof een van de discussiepunten bij de voorbereiding van het gewijzigde Europese kader de bescherming van gebruikers bij het afsluiten van het gebruik van internet en is het in het definitieve Europese kader op dit punt tot een compromis gekomen. Naast de wijzigingen in de richtlijnen is ook met een verordening een nieuw orgaan van Europese regelgevers onder de naam BEREC opgericht om te adviseren aan de Commissie en de nationale toezichthouders.


Mr. G.P. van Duijvenvoorde
Mr. G.P. van Duijvenvoorde is als advocaat werkzaam bij KPN Telecom te Den Haag en is gastdocent bij de afdeling E-law@leiden van de Universiteit Leiden.
Artikel

Uitbreiding bevoegdheden ter handhaving van de openbare orde en veiligheid

Een versterking of verzwakking van de positie van de burgemeester?

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2010
Trefwoorden bestuurlijke handhaving, burgemeester, bestuurlijke bevoegdheden, openbare orde
Auteurs Arnt Mein
SamenvattingAuteursinformatie

    Lately, mayors’ powers for maintaining public order and safety have been considerably extended, and even more powers are in preparation. These powers must enable the mayor to act quickly against public order disturbances and security threats. The novelty is that the mayor may conditionally use and exercise these new powers preventively against groups of rioters. Their freedom of action and their privacy can also be considerably curtailed. This means these powers have to be used carefully and reluctantly. If the mayor overdoes the crimefighter role, he/she may lose the public’s confidence.


Arnt Mein
Mr. Arnt Mein is als onderzoeker verbonden aan het Verwey-Jonker Instituut en de vakgroep Criminologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. E-mail: AMein@verwey-jonker.nl.
Artikel

Nieuwe Gedragscode Bosbeheer zorgvuldig?

Tijdschrift Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2010
Trefwoorden Gedragscode Bosbeheer, Flora- en faunawet, soortenbescherming, handhaving
Auteurs Mr. A.M.C.C. Tubbing
SamenvattingAuteursinformatie

    Deze zomer is de nieuwe Gedragscode Bosbeheer en het bijbehorende ontwerp-goedkeuringsbesluit van de Minister van LNV bekendgemaakt. Als er in de bossen gewerkt wordt volgens deze gedragscode geldt er een vrijstelling van de verbodsbepalingen van de Flora- en faunawet, de wet die beschermde dier- en plantensoorten beschermt. Aan deze Gedragscode, die de eerste Gedragscode Zorgvuldig Bosbeheer per 1 januari 2011 moet vervangen, is een evaluatie voorafgegaan. In dit artikel wordt deze evaluatie besproken, alsmede de wijze waarop de resultaten zijn verwerkt in de nieuwe gedragscode. Tevens wordt het goedkeuringsbesluit van de minister besproken en worden de (mogelijke) gevolgen van recente jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor deze gedragscode geschetst. Deze jurisprudentie geeft meer duidelijkheid over de vraag in hoeverre de ruimere mogelijkheden die het Besluit vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten sinds 2005 kent in overeenstemming is met de Europese regelgeving op het gebied van soorten- en gebiedsbescherming (Vogel- en Habitatrichtlijn). De auteur komt tot de conclusie dat de nieuwe Gedragscode niet leidt tot een grotere zorgvuldigheid bij de uitvoering van bosbouwwerkzaamheden en dat het besluit van de minister gebreken vertoont, zowel wat betreft motivering als zorgvuldige totstandkoming.


Mr. A.M.C.C. Tubbing
Mr. A.M.C.C. (Annemiek) Tubbing is zelfstandig juridisch adviseur op het gebied van milieu en handhaving (www.tubbingmilieuadvies.nl). Daarnaast is zij rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Arnhem. Daarvoor was zij onder andere 7 jaar officier van justitie milieu.
Artikel

De Crisis- en herstelwet

Een stimulans voor het gebruik van bodemenergie

Tijdschrift Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2010
Trefwoorden bodemenergie, WKO, thermische interferentie, Crisis- en herstelwet, Waterwet, ruimtelijke-ordeningondergrond
Auteurs Mr. E.H.P Brans
SamenvattingAuteursinformatie

    Met de Crisis- en herstelwet wordt getracht een aantal juridische en praktische belemmeringen weg te nemen die in de weg staan aan de groei van bodemenergiesystemen in Nederland. Geconcludeerd moet worden dat de Crisis- en herstelwet inderdaad een aantal van deze belemmeringen wegneemt. Zo is het mogelijk geworden de kans op interferentie mee te wegen bij vergunningverlening en kan het uitgangspunt ‘Wie het eerst komt, het eerst pompt’ worden doorbroken doordat het bevoegd gezag de bevoegheid is verleend om indien dit noodzakelijk is in het kader van een meer optimale benutting van bodemenergie, reeds aanwezige bodemenergiesystemen stil te leggen. Verder draagt deze wet bij aan de ruimtelijke ordening van de ondergrond.


Mr. E.H.P Brans
Mr. E.H.P (Edward) Brans is advocaat bij Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn te Den Haag.

    Offenders of the law used to be sentenced by the criminal courts of justice. However, the Dutch Government is striving for better and more efficient law enforcement, and is increasingly delegating this enforcement to local authorities, especially to the mayor's level. For example, to maintain order, not only does the mayor decide on camera surveillance, preventative body search, restraining orders and curfews; he/she is now also allowed to shut down houses and evict people from their homes. New laws are in the making to delegate even more power to local authorities. The question arises whether the position of mayor can and should include the Sheriff Star. After all, he/she is politically accountable, plus it would take Superman to take on this new role as upholder of justice. Meanwhile, legal protection is in a sorry state, and citizens rarely take advantage of their legal protection rights. Adequate judicial control is lacking, and whether orders given out by the mayor based on the new responsibilities actually comply with the European Treaty of Human Rights is something that remains to be seen.


H.J.B. Sackers
Prof. mr. Henny Sackers is als hoogleraar bestuurlijk sanctierecht verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Delen van deze tekst zijn gebaseerd op zijn inaugurele rede (Sackers, 2010).
Artikel

Swiebertje en Superman

De burgemeester en zijn taak in openbare orde en veiligheid

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2010
Auteurs A.B. Engberts en H.G.M. Cornelissen
SamenvattingAuteursinformatie

    The article paints the picture of a mayor who is proactive, assumes a directive role, signals and tackles problems, while also playing a binding role in the community. When it comes to matters of public order and safety, the mayor obviously works in close cooperation and consultation with the other parties of the local triangle, e.g. the chief of police and the public prosecutor. Points of improvement are presented as regards the functioning of the triangle as well the mayor's position in terms of information. The directive role of the mayor can in the near future be embedded, whereby the mayor ‘oversees’ the integral safety policy in his municipality.


A.B. Engberts
Mr. Bart Engberts is als senior beleidsmedewerker respectievelijk adviseur verbonden aan de Directie Veiligheid en Bestuur van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

H.G.M. Cornelissen
drs. Hans Cornelissen is als senior beleidsmedewerker respectievelijk adviseur verbonden aan de Directie Veiligheid en Bestuur van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

    In Nieuws wordt verslag uitgebracht van actuele ontwikkelingen.

Artikel

De nieuwe tegenstrijdigbelangregeling en de praktijk

Tijdschrift Onderneming en Financiering, Aflevering 2 2010
Trefwoorden tegenstrijdig belang, wetsvoorstel bestuur en toezicht, artikel 2:146/256 BW, persoonlijk belang bestuurders en commissarissen
Auteurs Prof. mr. A.F.M. Dorresteijn
SamenvattingAuteursinformatie

    Het wetsvoorstel 31 763 (bestuur en toezicht) bevat een nieuwe regeling van het tegenstrijdig belang welke er in de kern op neerkomt dat bestuurders en commissarissen niet mogen deelnemen aan besluitvorming indien zij daarbij een persoonlijk tegenstrijdig belang hebben. In deze bijdrage wordt de nieuwe regeling onder de loep genomen, mede met het oog op vragen die zich in de praktijk kunnen gaan voordoen. Allereerst wordt de nieuwe regeling in kort bestek geschetst, gevolgd door enkele kanttekeningen. Voor een goed begrip van de regeling worden ook enkele met het tegenstrijdig belang verwante aangelegenheden gesignaleerd die buiten de nieuwe regeling vallen. Daarna worden enkele specifieke opmerkingen gemaakt met het oog op de praktijk. Deze bijdrage wordt afgesloten met een samenvatting van de belangrijkste bevinden en een conclusie.


Prof. mr. A.F.M. Dorresteijn
Prof. mr. A.F.M. Dorresteijn is hoogleraar ondernemingsrecht (transnationale aspecten) aan de Universiteit Utrecht en advocaat bij AKD Advocaten en Notarissen.
Artikel

Toets of geen toets? Is de Haaksbergen-rechtspraak staatssteunproof?

Tijdschrift Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 4 2010
Trefwoorden ‘Haaksbergen’-jurisprudentie, aanmeldingsplicht, standstill verplichting / artikel 108, derde lid VWEU, steunmaatregel, staatssteunbegrip / artikel 107, eerste lid VWEU, ruimtelijke ordening
Auteurs Mr. E.V.A. Henny en Mr. J.M. Davidson
SamenvattingAuteursinformatie

    Naar aanleiding van een recente uitspraak van de Rechtbank Arnhem, bespreekt dit artikel de wijze waarop de bestuursrechter de staatssteunregels toepast in zogenoemde ‘Haaksbergen’-situaties. Wanneer vernietiging wordt gevorderd van een besluit in de sfeer van de ruimtelijke ordening, omdat de financiering ervan geschiedt met niet aangemelde staatssteun, laat de bestuursrechter dikwijls na te toetsen of aan alle voorwaarden van artikel 107, eerste lid VWEU is voldaan. Dit artikel onderzoekt in hoeverre de nationale rechter op grond van het communautaire recht gehouden is om in geval van een beroep op artikel 108, derde lid VWEU – al dan niet expliciet – aan alle voorwaarden van artikel 107, eerste lid VWEU te toetsen en geeft commentaar op de onvolledige toets van de bestuursrechter in Haaksbergen’-situaties.


Mr. E.V.A. Henny
Mr. E.V.A. Henny is advocaat bij Allen & Overy.

Mr. J.M. Davidson
Mr. J.M. Davidson is advocaat bij Allen & Overy.
Praktijk

Kroniek concentratiecontrole 2009

Tijdschrift Markt & Mededinging, Aflevering 2 2010
Trefwoorden Kroniek concentratiecontrole, besluiten NMa, Concentratiecontrole
Auteurs Mr. M.A. De Jong en Mr. L. Haasbeek
SamenvattingAuteursinformatie

    De economische crisis heeft gevolgen gehad voor het aantal concentratiemeldingen in 2009. Er zijn minder concentraties gemeld, maar juist meer ontheffingen voor de verplichte wachtperiode verleend. Deze concentraties hebben geleid tot enkele interessante besluiten. In Ziekenhuis Walcheren/Oosterscheldeziekenhuizen heeft de NMa voor het eerst een concentratie goedgekeurd op grond van een efficiëntieverweer. De NMa maakt hiervoor een uitvoerige beoordeling van de te verwachten efficiëntieverbeteringen. De fusie wordt uiteindelijk goedgekeurd met zware ondersteuning door de Inspectie voor de Gezondheidszorg en een pakket gedragsremedies. In AMC/VZA wordt een analyse gemaakt van de verticale effecten van de overname van een ambulancedienst door een ziekenhuis. De NMa beoordeelt of het ziekenhuis zijn positie zou kunnen versterken door de toestroom van patiënten te beïnvloeden. Daarnaast heeft de NMa voor het eerst een boete opgelegd voor het verstrekken van onjuiste en onvolledige informatie bij een melding.


Mr. M.A. De Jong
Mr. M.A. de Jong is advocaat bij Allen & Overy in Amsterdam.

Mr. L. Haasbeek
Mr. L. Haasbeek is advocaat bij Allen & Overy in Amsterdam.
Artikel

Melden van concentraties – op wie rust de meldplicht?

Tijdschrift Vennootschap & Onderneming, Aflevering 4 2010
Trefwoorden meldplicht, concentratie, concentratiecontrole, NMa, Europese Commissie
Auteurs Mr. E.E.J. Hessels
SamenvattingAuteursinformatie

    Naar aanleiding van boetes van de NMa en de Europese Commissie voor het niet melden van een concentratie bespreekt de auteur in deze bijdrage de meldplicht van concentraties en op wie deze meldplicht rust.


Mr. E.E.J. Hessels
Mr. E.E.J. Hessels is advocaat bij Clifford Chance.

Jolande uit Beijerse
Artikel

De voorwaardelijke invrijheidstelling en de calculerende rechter

Tijdschrift PROCES, Aflevering 2 2010
Trefwoorden straftoemeting, voorwaardelijke invrijheidstelling, voorwaardelijke straffen
Auteurs Pauline Schuyt
SamenvattingAuteursinformatie

    Op 1 juli 2008 traden de nieuwe artikelen 15 tot en met 15l Sr in werking, waarmee de vervroegde invrijheidstelling van een tot een gevangenisstraf veroordeelde voortaan is gebonden aan bepaalde voorwaarden. Met deze regeling heeft de wetgever een extra factor doen ontstaan waarmee de rechter rekening moet of kan houden bij het bepalen van de lengte van een gevangenisstraf. Doordat de regeling van de voorwaardelijke invrijheidstelling niet geldt voor (deels) voorwaardelijke straffen, heeft de regeling ook invloed bij het antwoord op de vraag naar de strafmodaliteit. In dit artikel wordt onderzocht op welke manier de regeling van de voorwaardelijke invrijheidstelling de rechter kan beïnvloeden bij de keuze van de uiteindelijke straf.


Pauline Schuyt
Pauline Schuyt is universitair hoofddocent Straf- en strafprocesrecht bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie van de Universiteit Leiden en rechter-plv in de Rechtbank Haarlem.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.