Zoekresultaat: 25 artikelen

x
Jaar 2012 x
Artikel

Access_open Scheiding van kerk en staat als oorzaak van kerkvernieuwing

Een verrassende transformatie van de rooms-katholieke kerk in de negentiende en twintigste eeuw

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2012
Auteurs Maurice van Stiphout
SamenvattingAuteursinformatie

    The introduction of the separation of Church and State had far-reaching consequences for the Roman Catholic Church. Important changes were: the development of an own Ius Publicum Ecclesiasticum, a more central position of the Pope in the Church and a greater uniformity in the Church community than ever before. In the same time in most Western countries Roman Catholics started an emancipatory process both individually and as a group, participating in political life, (re-)establishing religious communities and catholic associations. All these juridical developments really transformed the Church making also new theological reflection possible resulting in the Second Vatican Council.


Maurice van Stiphout
Mr. dr. M. van Stiphout studeerde rechten, kerkelijk recht en theologie in Leiden, Leuven en Groningen. Hij is stafjurist aan de Interdiocesane Dienst voor het Katholiek Godsdienstonderwijs en lid van het Instituut voor Bedrijfsjuristen, beide in Brussel. Hij publiceert over (historische) kerk-staatverhoudingen, rechtsgeschiedenis, canoniek recht en Vlaams onderwijsrecht. maurice.van.stiphout@telenet.be.
Diversen

Een kwestie van willen of kunnen?

Oorzaken en achtergronden van milieuovertredingen door overheidsorganisaties

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2012
Trefwoorden milieuovertredingen, overheidsorganisaties, strafvervolging, vervolgingsbeleid, oorzaken
Auteurs Mr. A.G. Mein
SamenvattingAuteursinformatie

    In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek in opdracht van het Functioneel Parket naar de achtergronden en oorzaken van milieuovertredingen begaan door overheidsorganisaties. Uit het dossieronderzoek (twaalf strafzaken) en de vraaggesprekken met de zaaksofficieren komt naar voren dat de oorzaken kunnen worden geduid als een kwestie van ‘wel willen, maar niet kunnen’ en ‘wel kunnen, maar niet willen’ naleven van de milieuvoorschriften. Dat is niet nieuw, maar maakt wel duidelijk hoe hardnekkig deze problematiek is. Het Openbaar Ministerie zou zijn afdoening dan ook zo kunnen inrichten dat wordt bevorderd dat het bestuur preventieve maatregelen treft.


Mr. A.G. Mein
Mr. A.G. Mein is als onderzoeker verbonden aan het Verwey-Jonker Instituut en de Erasmus School of Law van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Juridische verkaveling van publieke taken: een historische vergelijking van dijkonderhoud en re-integratietaken

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2012
Trefwoorden allotment, legal continuity, work reintegration, collective action
Auteurs Robert Knegt
SamenvattingAuteursinformatie

    In the Netherlands the task of reintegrating partially disabled workers into the labour market, that used to be accomplished by collective institutions, has been redistributed by the government to private actors: those who were the last to employ these workers. It is pointed out that this policy choice implies reusing a medieval legal technique and that its use regenerates typical legitimacy problems. Building on Ostrom’s theory of ‘institutions for collective action’, a historical comparison of the organization of dyke maintenance in the Dutch bog peat areas of the 11th-13th centuries and of these recent policies reveals that both are to be analysed in terms of a ‘double allotment’: duties as to collective tasks are allotted to individual participants in a collectivity by linking them up with a preceding allotment of usage rights, legally formalized in terms of ‘private law’. While neoliberal ideology may account for the direction that recent reintegration policies have taken, it is only in the Netherlands that this legal technique has to such an extent been mobilized. This observation raises questions as to long-term continuities in Dutch policies.


Robert Knegt
Robert Knegt is als directeur onderzoek verbonden aan het Hugo Sinzheimer Instituut, centrum voor onderzoek van ‘arbeid en recht’ aan de Universiteit van Amsterdam. Hij doet daar onderzoek naar de praktijk van arbeidsrechtelijke regelingen (ontslagrecht, flexwerk, arbeidstijden) en werkt aan een bij uitstek interdisciplinair project over ‘langetermijnontwikkelingen in de regulering van arbeid’. In 2008 verscheen The employment contract as an exclusionary device (Antwerp/Oxford/Portland: Intersentia).
Artikel

Feitenloze politiek in het wetgevingsproces?

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2012
Trefwoorden fact free politics, logos, ethos, pathos, rationaliteiten
Auteurs Prof. dr. R.A. Koole
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage betoogt de auteur dat fact free politics in zekere zin van alle tijden is, maar dat de huidige discussie daarover raakt aan de veranderde rol van emotie in de politiek. Vervolgens wordt vanuit dit perspectief stilgestaan bij de verschillende rationaliteiten die spelen bij het wetgevingsproces en wordt een pleidooi gehouden om de besluitvorming over wetten vooral als een eigenstandig politiek proces te beschouwen en te onderzoeken.


Prof. dr. R.A. Koole
Prof. dr. R.A. Koole is hoogleraar Politieke Wetenschappen aan de Universiteit Leiden.
Artikel

Tegen dovemansoren?

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2012
Trefwoorden strafrechtswetenschap, antiterrorismewetgeving, crime complex, social media
Auteurs Mr. dr. M.A.H. van der Woude
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage gaat de auteur, mede aan de hand van de casus van de antiterrorismewetgeving, nader in op de vraag wat de betekenis is van de strafrechtswetenschap bij de totstandkoming van nieuwe wet- en regelgeving op het terrein van orde en veiligheid. Haar standpunt is dat de rol van de strafrechtswetenschap binnen het wetgevingsproces tegenwoordig te beperkt is en geoptimaliseerd zou kunnen worden. Hierbij worden de strafrechtswetenschapper en de strafwetgever niet alleen in de schijnwerpers gezet, maar wordt ook de belangrijke en onlosmakelijke band tussen beiden benadrukt.


Mr. dr. M.A.H. van der Woude
Mr. dr. M.A.H. van der Woude is werkzaam als universitair docent bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie, Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Universiteit Leiden.
Artikel

Met biografieën een beter begrip van witteboordencriminaliteit?

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 3 2012
Trefwoorden white-collar crime, corporate crime, biographies, case studies
Auteurs Wim Huisman
SamenvattingAuteursinformatie

    The central question of this article is whether biographies can be a source for criminological research on white-collar crime and how they can contribute to the explanation of white-collar crime. To answer this question, 35 Dutch biographies were studied. Following the legal ambiguities of white-collar crime, not all of these biographies are about criminal offences. And following the dominant anthropomorphic approach to corporate crime, some of these are corporate biographies. Many biographies confirm current criminological explanations of the causation of white-collar crime. Yet, biographies also offer additional insights, for instance about the causal relevance of the private life of white-collar offenders.


Wim Huisman
Prof. dr. Wim Huisman is hoogleraar bij de sectie criminologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. E-mail: w.huisman@vu.nl.


Tonny Nijmeijer
Artikel

Pionieren en formaliseren

De internationale vervlechting van het politiewerk

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 5 2012
Trefwoorden European police cooperation, formalisation, institutionalisation, security entrepeneurs, international policework
Auteurs J. van Buuren
SamenvattingAuteursinformatie

    International police cooperation is characterised by sometimes conflicting dynamics between informal security entrepreneurship and formal institutionalisation and centralisation. In spite of claims in governance literature that states are losing their commanding heights due to internationalisation, experience shows that states are in fact able and willing to control and steer international police networks. Whether matching processes of politicisation and bureaucratisation conflict with operational effectiveness remains to be seen. Both in politics and science the institutional approach is dominant in describing, explaining and evaluating international police cooperation. This runs the risk of losing sight of the ‘logic of practicality’ that in reality is very important for innovations and developments regarding cross-border cooperation. In the logical of practicality, dimensions like intuition, creativity, trust and perseverance are more important than rules, policy preferences or organisational charts.


J. van Buuren
Drs. Jelle van Buuren is als promovendus en universitair docent verbonden aan het Instituut Bestuurskunde, Faculteit Campus Den Haag van de Universiteit Leiden.
Artikel

Drieënvijftig tinten grijs

Afnemende verantwoording van en controle op hybride politiewerk

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 5 2012
Trefwoorden Policing, hybrid police complex, private policing, governance of security, democratic control
Auteurs A.J.J. Meershoek en A.B. Hoogenboom
SamenvattingAuteursinformatie

    Fifty three shades of grey refers to the radical transformation of policing and security in society from a traditional public – and foremost ‘blue’ – police system into a hybrid(semi)public and private policing system which is losing its dominant – and visible – blue character. Using the criminological concepts ‘police as an institute’ and ‘policing as a process’ the ongoing blurring of boundaries between different public and private organisations is discussed in the context of the proliferation of different forms of multi-agency cooperation. Whereas in the traditional discourse of the public police system a strong tradition of analysing the democratic nature of policing exists, in the public and scientific perception of the new, variegated police constellation such notions are still lacking, which contributes to the relative lack of political control, the defective democratic accountability and fragile human rights in the grey areas. The public discourse on the police remains too narrowly focused on the public police system. ‘Normal science’ of policing needs to break away from ‘police as an institute’ to incorporate new research questions and new concepts regarding ‘policing as a process’.


A.J.J. Meershoek
Dr. Guus Meershoek is als lector Politiegeschiedenis verbonden aan de Politieacademie te Apeldoorn. Hij is tevens universitair docent Maatschappelijke Veiligheidszorg aan de Universiteit Twente.

A.B. Hoogenboom
Prof. dr. Bob Hoogenboom is hoogleraar Forensic Business Studies aan de Nyenrode Business Universiteit. Daarnaast is hij bijzonder hoogleraar Politie en Veiligheidstudies aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Dr. P.C.J. De Tavernier
Dr. P.C.J. De Tavernier is verbonden aan het Instituut voor Privaatrecht van de Universiteit Leiden. Hij is tevens lid van het bijzonder academisch personeel van de Universiteit Antwerpen.
Praktijk

Kroniek rechtspraak Wet marktordening gezondheidszorg

Tijdschrift Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 6 2012
Trefwoorden aanmerkelijke marktmacht, tarieven, Wet marktordening gezondheidszorg
Auteurs Prof. mr. J.G. Sijmons
SamenvattingAuteursinformatie

    Deze kroniek bevat een overzicht van de jurisprudentie inzake de Wmg vanaf oktober 2010 tot mei 2012. De jurisprudentie betreft oudere geschillen over kortingen en maatregelen die uiteindelijk tot een beslissing kwamen, als ook voorlopige voorzieningen van maatregelen die hun schaduw vooruitwerpen. Naast tariefbeschikkingen worden ook enkele uitspraken besproken van de NZa in de rol van ‘marktmeester’.


Prof. mr. J.G. Sijmons
Jaap Sijmons is advocaat te Zwolle en bijzonder hoogleraar Gezondheidsrecht aan de Universiteit Utrecht.
Artikel

Versnelling van wetgeving

Over uiteenlopende ontwikkelingen en eigenwijze actoren

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 3 2012
Trefwoorden snelheid van wetgeving, wetgevingsproces, wetgevingsagenda, compacte overheid, efficiëntie
Auteurs Mr. J.F.L. Roording
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage wil de auteur – voorlopig, want de ontwikkeling gaat verder – de balans opmaken: waar staat het Nederlandse wetgevingsproces qua tempo en efficiency? Achtereenvolgens passeren daarbij de revue: cijfermatige gegevens, reeds getroffen maatregelen, enkele parallelle (c.q. paradoxale) ontwikkelingen en de positie van de diverse wetgevingsactoren in het versnellingsdebat. Om te eindigen met de vraag: kan het nog sneller?


Mr. J.F.L. Roording
Mr. J.F.L. Roording is coördinerend raadadviseur bij de sector Wetgevingskwaliteitsbeleid van het ministerie van Veiligheid en Justitie en is betrokken bij het in de inleiding genoemde project van de ICCW. j.f.l.roording@minvenj.nl
Diversen

Meten van de effecten van toezicht

‘Yes we can!’?

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2012
Trefwoorden toezicht, effecten, effectmeting
Auteurs Prof. dr. H.B. Winter
SamenvattingAuteursinformatie

    In de tweede Kaderstellende visie op toezicht uit 2005 is het uitgangspunt ‘minder last, meer effect’, zoals de titel van dat kabinetsstuk luidt. Toezichtslasten moeten worden teruggedrongen en de meerwaarde van toezicht, het effect, moet toenemen. Maar, wat zijn effecten van toezicht? Hoe kunnen toezichtseffecten worden vastgesteld? Waarom is het belangrijk aandacht te schenken aan effecten van toezicht? De Inspectieraad besteedt veel aandacht aan dit onderwerp, hoe kan het dat inspecties en autoriteiten op dat vlak maar langzaam in beweging komen? Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden van effectmetingen, ook in de Nederlandse inspectiepraktijk. Dit artikel belicht een aantal van die ‘best practices’ en geeft enkele adviezen en handreikingen.


Prof. dr. H.B. Winter
Prof. dr. H.B. Winter is bijzonder hoogleraar Toezicht aan de faculteit rechtsgeleerdheid, Rijksuniversiteit Groningen en directeur van onderzoeks- en adviesbureau Pro Facto te Groningen.
Artikel

Effectiviteit van toezicht: tijd voor responsive evaluation

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2012
Trefwoorden effectiviteit, toezicht, responsive evaluation, effectevaluatie
Auteurs Drs. P. Welp
SamenvattingAuteursinformatie

    Toezichthouders staan onder toenemende druk om duidelijk te maken hoe resultaten van hun toezicht zich verhouden tot de lasten die het veroorzaakt. In de praktijk blijkt echter dat informatie over de effecten van toezicht vaak ontbreekt. De oorzaak daarvan wordt meestal gezocht in de complexiteit van het meten van effecten van toezicht. In dit artikel wordt een aantal aanvullende verklaringen gepresenteerd, zoals spanningsvelden rond publieke verantwoording, de organisatiecultuur en het belang van toezichtspecifieke waardeoriëntaties. Gepleit wordt voor een responsieve aanpak van evaluaties (responsive evaluation) waarbij deze factoren meer aandacht krijgen. Op die manier kunnen evaluaties een zinvolle bijdrage leveren aan de verbetering en legitimering van het toezicht.


Drs. P. Welp
Drs. P. Welp is als senior wetenschappelijk medewerker werkzaam voor de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en collegelid van de Rekenkamer van de gemeente Den Haag.
Artikel

Burgerschap en niet-statelijk recht: een reconstructie

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2012
Trefwoorden cities, citizenship, exclusion, social formations
Auteurs Robert Knegt
SamenvattingAuteursinformatie

    In recent discussions on ‘citizenship’, the concept is oddly dealt with as if it would have originated shortly before the French Revolution and would have meaning in a nation state context only. During at least seven centuries before that, however, it had a crucial importance in the development of Western-European cities. Citizenship, being primarily based on an exclusion from the jurisdiction of local rulers (privilege) which then opens opportunities for the inclusion of citizens in systems of self-rule, has been closely connected with law as from the start. In the article a model developed by Sassen (2006) is used to reconstruct the development of ‘citizenship’ with special reference to the transfer of its elements, often with a considerable change of meaning and function, from one into the other of the four social formations to be distinguished. It is argued that an extended perspective, that acknowledges citizenship and law before its usurpation by the nation state, may be relevant to our assessment of recent developments towards ‘transnational’ forms of citizenship.


Robert Knegt
Robert Knegt is als directeur onderzoek verbonden aan het Hugo Sinzheimer Instituut, centrum voor onderzoek van ‘arbeid en recht’ aan de Universiteit van Amsterdam. Hij doet daar onderzoek naar de praktijk van arbeidsrechtelijke regelingen (ontslagrecht, flexwerk, arbeidstijden) en werkt aan een bij uitstek interdisciplinair project over ‘langetermijnontwikkelingen in de regulering van arbeid’. In 2008 verscheen The employment contract as an exclusionary device (Antwerp/Oxford/Portland: Intersentia).

    This article sketches the historical development of the relationship between church and state up to the Napoleontic era. The church appears, never to be able to refrain from the patronage on its internal organisation by the monarchs. The development since the 19th century will be object of a sequel, with special attention to their position in the Kingdom of the Netherlands.


Ben Koolen
Dr. G.M.J.M. Koolen heeft diverse artikelen gepubliceerd over de relatie tussen religie en samenleving in historisch perspectief. Hij is redactielid van Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid. gmjmkoolen@tele2.nl
Artikel

Goede code

De digitale samenleving in balans

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 2 2012
Trefwoorden Code, iOverheid, privacy by design, keuzevrijheid, architectuur
Auteurs Dr. J.H. Hoepman en Mr. drs. T.F.M. Hooghiemstra
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage wordt ingegaan op de principes ‘code as law’ (schrijft de techniek de wet voor?) en ‘law as code’ (schrijft de wet de techniek voor?). Geschetst wordt dat deze twee principes meer met elkaar te maken hebben dan op het eerste gezicht lijkt. De schrijvers pleiten voor het concept goede code om de digitale samenleving in balans te brengen: softwarecode gebaseerd op het ‘code is law’-principe, maar als resultaat van een democratisch beslisproces en in wisselwerking met de juridische afbakening (‘law is code’). Zij beschrijven het spanningsveld tussen stuwende beginselen (zoals veiligheid en efficiëntieverhoging) en verankerende beginselen (zoals privacy en keuzevrijheid) overeenkomstig het rapport iOverheid van de WRR, dat bij politiek en beleid tot voor kort onder de radar bleef. Voor een zorgvuldige keuze tussen stuwende en verankerende beginselen zijn procesbeginselen zoals transparantie noodzakelijk. Het vervolg van de bijdrage gaat over goede code. Wat is noodzakelijk en mogelijk om te komen tot goede code? Welke ontwerpprincipes dienen daarbij te gelden? Tot slot wordt het proces beschreven om tot goede code te komen.


Dr. J.H. Hoepman
Dr. J.H. Hoepman is Senior onderzoeker computerveiligheid, privacy en identity management bij TNO en hoofddocent bij het Instituut voor computer- en informatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. jhh@cs.ru.nl

Mr. drs. T.F.M. Hooghiemstra
Mr. drs. T.F.M. Hooghiemstra is sectormanager onderwijs, cultuur, welzijn en zorg en adviseur bij Het Expertise Centrum in Den Haag. t.hooghiemstra@hec.nl
Artikel

Schandalig! Te veel én te weinig!

Narratieve analyse van het debat over de juiste hoeveelheid toezicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2012
Trefwoorden bestaansrecht toezicht, publiek debat, narratieve analyse
Auteurs Dr. ir. B.M. Steenhuisen en Drs. H.G. van der Voort
SamenvattingAuteursinformatie

    Wie in het openbaar meer of minder toezicht bepleit, bevindt zich in een ondoorzichtig en gepolariseerd debat. Wanneer kost het bezuinigen op toezicht meer dan dat het oplevert? Wat begrenst de toegevoegde waarde van toezicht? In dit artikel pogen we dit debat inzichtelijker en zinvoller te maken door het te analyseren en te structureren.


Dr. ir. B.M. Steenhuisen
Dr. ir. B.M. Steenhuisen is als wetenschappelijk onderzoeker en docent verbonden aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft.

Drs. H.G. van der Voort
Drs. H.G. van der Voort is als wetenschappelijk onderzoeker en docent verbonden aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft.
Artikel

De Omgevingswet als stelsel voor het omgevingsrecht

Tijdschrift Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2012
Trefwoorden omgevingsrecht, Omgevingswet, omgevingsverordening, projectbesluit, bestemmingsplan
Auteurs Mr. O. Kwast
SamenvattingAuteursinformatie

    Het kabinet gaat het omgevingsrecht regelen in één wet: de Omgevingswet. De hoofdlijnen van het voorgenomen stelsel worden besproken tegen de achtergrond van het denken over de samenhang van het omgevingsrecht, het constitutionele en Europese recht, de bestuurlijke organisatie en de geschiedenis van het omgevingsrecht. Aan de orde komen in het bijzonder de reikwijdte, de doelstellingen, de normen, de positie van de gemeente, de besluitfiguren (het projectbesluit en de omgevingsvergunning) en ook de omgevingsverordening als opvolger van het bestemmingsplan. Behalve enkele onbeantwoorde vragen tekent zich ook een samenhangend stelsel van omgevingsrecht af.


Mr. O. Kwast
Mr. O. (Olaf) Kwast werkt als advocaat bestuursrecht en omgevingsrecht bij de vakgroep Overheid & Onderneming van AKD in Rotterdam.
Artikel

Intelligencegestuurd politie(mensen)werk

Tijdschrift PROCES, Aflevering 1 2012
Trefwoorden Intelligence Led Policing, information, communication, safety analysis
Auteurs Drs. Paul Duijn
SamenvattingAuteursinformatie

    In order to control problems of public safety the police have to respond proactively on potential threats. Analyzed information and knowledge (intelligence) is therefore needed to give direction to police work on strategic, operational and tactical police management levels. This principle is called Intelligence Led Policing (ILP), with its main goal to become a more effective police organization. Critics point at bureaucratization processes that go along with the implementation of ILP. In this paper the importance human interaction in relation to ILP is discussed as a key factor in preventing these bureaucratization processes. Direct interaction between information collectors, intelligence analysts and decision makers is a necessary ingredient in order to become an effective intelligence led police organization.


Drs. Paul Duijn
Drs. Paul Duijn is criminoloog en als strategisch analist werkzaam bij Bureau Regionale Informatie van Politie Haaglanden.
Toont 1 - 20 van 25 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.