In procedures over de beroepsaansprakelijkheid van accountants speelt de administratie van de accountantsorganisatie een belangrijke rol. Het inzagerecht van art. 843a Rv geeft onder omstandigheden toegang tot het controledossier van de accountant, maar niet tot vertrouwelijke informatie die is uitgewisseld met de AFM en evenmin tot informatie die dient ter interne positiebepaling. |
Zoekresultaat: 39 artikelen
Jaar 2019 xArtikel |
De accountantsorganisatie en het inzagerecht van art. 843a Rv |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 11 2019 |
Trefwoorden | accountant, beroepsaansprakelijkheid, AFM, interne positiebepaling, controledossier |
Auteurs | Mr. J.C. van Nass |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
De investeringstoets in vitale infrastructuren: laatste redmiddel of reden tot zorg? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2019 |
Trefwoorden | vitale sectoren, investeringstoets, Europees recht, telecommunicatiesector, openbare veiligheid |
Auteurs | Tessa van Breugel, Saskia Lavrijssen en Leigh Hancher |
SamenvattingAuteursinformatie |
In maart 2019 is het wetsvoorstel ongewenste zeggenschap telecommunicatie ingediend bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel introduceert een investeringstoets in de telecommunicatiesector. Het is een aanvulling op het bestaande wet- en regelgevend kader dat veelal is ingevoerd ten tijde van de privatisering en liberalisering van vitale infrastructuursectoren. Dit kader biedt volgens de regering niet langer afdoende bescherming tegen nationale veiligheidsrisico’s die in de huidige tijd door buitenlandse overnames en investeringen in de vitale infrastructuur kunnen ontstaan. De investeringstoets behoort tot een nieuw soort instrumentarium (de zogenoemde ‘tweedegeneratie-instrumenten’) met een grotere reikwijdte en breder toepassingsbereik dat in steeds meer EU-lidstaten zijn intrede doet. Hoewel het recent vastgestelde EU-screeningskader aanzienlijke ruimte laat aan EU-lidstaten om screening van investeringen vorm te geven, moet de wijze waarop deze ruimte wordt ingevuld in overeenstemming zijn met de fundamentele Europese vrijverkeerbepalingen. Dit artikel concludeert dat het wetsvoorstel in de huidige vorm een ongerechtvaardigde belemmering van het vrij verkeer vormt en herbezinning behoeft. |
Artikel |
Verplichte court-ordered mediation in commerciële geschillen in Australië, een voorbeeld voor Europese landen? |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 2-3 2019 |
Trefwoorden | Verplichte doorverwijzing, Australië, vrijwilligheid, Commerciële geschillen |
Auteurs | Justus Hoefnagel |
SamenvattingAuteursinformatie |
In this article, the author discusses mediation law and practice in Australia, with a focus on commercial disputes. Statistical data collected in several Australian jurisdictions suggest that mandatory referral works out positively. The author concludes with some observations as to the potential usefulness of the Australian model for court-referred mediation in Europe. |
Artikel |
De voorzitter van de raad van commissarissen, of: de éminence grise van het vennootschapsrecht |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 10-11 2019 |
Trefwoorden | toezicht en advies raad van commissarissen, bemiddelingsrol raad van commissarissen, enquêterecht, Corporate Governance Code, overnamebod |
Auteurs | Mr. dr. G.N.H. Kemperink |
SamenvattingAuteursinformatie |
De voorzitter van de raad van commissarissen vervult een spilfunctie in de vennootschap. Hij is voor de raad het contactpunt met bestuur en aandeelhouders. Hij wordt geacht de regie te nemen in crisissituaties. Dit roept de vraag op of de juridische positie van de voorzitter niet nader omlijnd zou moeten worden. |
Artikel |
Het beroepsgeheim van predikanten in België |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | bedienaar van de eredienst, Beroepsgeheim, Biechtgeheim, Predikant, protestants-evangelisch |
Auteurs | Prof. dr. Geert W. Lorein |
SamenvattingAuteursinformatie |
Belgian Law mentions professional secrecy at different places. In recent years, professional secrecy has been nuanced or even eroded. It remains, however, an important item for certain professional groups, for some perhaps a privilege, for others a burden. Enough indications exist that ministers of the Protestant-Evangelical religion (pastors), even though they are not bound by priest-penitent privilege, are bound by professional secrecy. This makes it necessary to have a clear definition of ‘pastors’. Due to the relative ignorance about Protestantism in Belgium, this has taken some time. The article ends with the discussion of some practical aspects of the professional secrecy of pastors. |
Artikel |
De nieuwe mindset van de collaboratieve advocaat |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 2-3 2019 |
Trefwoorden | Collaboratieve advocaten, Terugtrekkingsclausule, Diskwalificatieclausule, Collaboratief onderhandelen |
Auteurs | Wouter De Canck en Sofie Storms |
SamenvattingAuteursinformatie |
The new Belgian law on collaborative conflict resolution installs a disqualification clause, which parties have to sign before starting the negotiations. If they cannot resolve their dispute, they agree to stop the negotiations in advance. What skills do the lawyers need to make collaborative conflict resolution a success? |
Artikel |
Een grotere rol voor de dekens |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 9 2019 |
Auteurs | Kees Pijnappels en Annelien Nijland |
Auteursinformatie |
Article |
|
Tijdschrift | Family & Law, oktober 2019 |
Auteurs | mr. Daniëlle Brouwer, mr. Eva de Jong, prof. mr. Lieke Coenraad e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Piketmediation is een vorm van mediation naast rechtspraak maar dan in de vorm van een pressure-cooker. Typerend voor piketmediation is dat de mediation plaatsvindt in het gerechtsgebouw en dat in beginsel direct na het eerste gesprek een terugkoppeling plaatsvindt aan de rechter. Het doel van piketmediation is om een verdere escalatie van het conflict te beperken en partijen een dienst te bieden waardoor zij snel tot een oplossing kunnen komen. Piketmediation wordt veelal aangeboden in de voorlopige voorzieningenprocedure. |
Jurisprudentie |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Prof. mr. H.J.B. Sackers (red.), mr. A.A. Feenstra, mr. A.C.M. Klaasse e.a. |
Samenvatting |
|
Mededingingsrecht |
Nationale veiligheid en buitenlandse investeringen |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 5-6 2019 |
Trefwoorden | nationale veiligheid, investering screening, investeringstoets, Verordening 2019/452, ongewenste zeggenschap |
Auteurs | Mr. J. de Kok |
SamenvattingAuteursinformatie |
In reactie op de toenemende aandacht voor geopolitieke belangen in het kader van buitenlandse investeringen is recent een Europese verordening aangenomen en is een Nederlands wetsvoorstel voor de Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie (WOZT) aanhangig gemaakt. De Europese Verordening (EU) 2019/452 tot vaststelling van een kader voor de screening van buitenlandse directe investeringen in de Europese Unie creëert een Europees kader op het gebied van de screening van buitenlandse investeringen op grond van veiligheid of de openbare orde. De verordening is een hybride instrument dat (1) coördinatie tussen nationale screeningsautoriteiten faciliteert, (2) in een mate van harmonisatie voorziet en (3) formele Europese bevoegdheid op het gebied van screening van buitenlandse investeringen introduceert. De lidstaten blijven in het licht van hun soevereiniteit op het gebied van nationale veiligheid echter de uiteindelijke verantwoordelijke voor de vraag of een investering al dan niet wordt geblokkeerd op grond van de nationale veiligheid of openbare orde. Op grond van de WOZT krijgt de minister de bevoegdheid het verkrijgen of houden van overwegende zeggenschap in een telecommunicatiepartij te verbieden op grond van een bedreiging van het publiek belang. Omdat de ‘bedreiging van het publiek belang’-norm limitatief en zeer specifiek is gedefinieerd, zal de minister enkel in uitzonderlijke gevallen het verkrijgen of houden van overwegende zeggenschap kunnen verbieden. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | herstelrecht, restorative justice, just culture, medische aansprakelijkheid, schade |
Auteurs | Mr. B.S. Laarman |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt onderzocht wat er vanuit een ‘herstelgericht’ perspectief te zeggen is over de afwikkeling van medische schade. Biedt restorative just culture aanknopingspunten voor een afwikkeling van medische schade die beter aansluit bij de behoeften van betrokkenen? |
Boekbespreking |
M. Mostert, ‘Big Data health research. Safeguarding rights and interests (Big Data in de medische wetenschap: beschermen van rechten en belangen)’ |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4 2019 |
Auteurs | Mr. dr. M.C. Ploem |
Auteursinformatie |
Forum |
Beroepsgeheim en verschoningsrecht, reikwijdte discussies |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4 2019 |
Trefwoorden | beroepsgeheim, verschoningsrecht, reikwijdte |
Auteurs | Mr. W.R. Kastelein |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel wordt de reikwijdte van het beroepsgeheim en het verschoningsrecht in de zorg besproken aan de hand van de recente strafrechtelijke, tuchtrechtelijke en civielrechtelijke jurisprudentie. Ten opzichte van wie geldt het beroepsgeheim en welke gronden kunnen er zijn voor doorbreking? Geconstateerd wordt dat de KNMG meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld 2018 onvoldoende duidelijkheid biedt. |
Van de NOvA |
Feiten en fabels over het verschoningsrecht |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 7 2019 |
Auteurs | Johan Rijlaarsdam |
Auteursinformatie |
Artikel |
Het wetsvoorstel ongewenste zeggenschap telecommunicatie |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 5-6 2019 |
Trefwoorden | vitale vennootschappen, investeringstoets, nationale veiligheid, telecom |
Auteurs | Mr. E. Breukink |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage gaat over het onlangs verschenen wetsvoorstel Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie. De auteur vergelijkt het wetsvoorstel met de consultatieversie. Hij betrekt daarbij het kritische advies van de Raad van State. |
Casus |
Wettelijke streefcijfers over man-vrouwdiversiteit vanuit het perspectief van de selectie- en benoemingscommissies van grote vennootschappen |
Tijdschrift | Onderneming en Financiering, Aflevering 2 2019 |
Trefwoorden | wettelijke streefcijfers, de selectie- en benoemingscommissie, man vrouwdiversiteit, Genderstereotypering, Similar attraction paradigm |
Auteurs | Mr. B. Klinger, Mr. dr. H.M. Vletter-van Dort en Mr. dr. H. Koster |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel onderzoeken de auteurs de streefcijfers over man-/vrouw diversiteit specifiek vanuit het perspectief van de selectie- en benoemingscommissie. Zij gaan daarbij onder meer in op de uitkomsten van onderzoek naar de samenstelling van de RvB, de RvC en de selectie- en benoemingscommissies van beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen. Ook wordt ingegaan op enkele sociologische factoren. De auteurs sluiten af met enkele conclusies. |
Artikel |
De digitale werkwijzen van de ACM en de AFM bekeken met een AVG-bril |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | AVG, digitale opsporing, werkwijze ACM en AFM, artikel 5:17 Awb |
Auteurs | Elsbeth Beumer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Voor het opsporen van overtredingen vergaren toezichthouders in toenemende mate digitaal materiaal bij vermeende overtreders. De bevoegdheid om digitaal opgeslagen zakelijke gegevens te kopiëren, hebben toezichthouders op grond van artikel 5:17 Awb. De ACM en AFM hebben deze bevoegdheid en de manier waarop zij het digitale materiaal verzamelen en kopiëren uitgewerkt in een werkwijze. In dit artikel worden deze ‘digitale werkwijzen’ van de ACM en AFM bekeken met een AVG-bril. Is de bevoegdheid om (soms grote) hoeveelheden en (on)gestructureerde data te verzamelen en kopiëren in overeenstemming met de AVG? En zo ja, welke eisen stelt de AVG aan de digitale werkwijzen? |
Artikel |
De elektronische betekening van gerechtelijke mededelingen: kanttekeningen bij een betrekkelijk nieuwe regeling |
Tijdschrift | Tijdschrift Modernisering Strafvordering, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | elektronische betekening, e-betekening, Wetboek van strafvordering, Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen, Berichtenbox, Berichtenbox app, akte van uitreiking |
Auteurs | Drs. J.W. van Wetten |
SamenvattingAuteursinformatie |
De auteur concludeert dat wanneer de huidige regeling van de e-betekening in ongewijzigde vorm in Hoofdstuk 9 van Boek 1 van het nieuwe Wetboek van Strafvordering zou worden opgenomen en in werking zal treden, niet verwacht mag worden dat deze in de praktijk enige toegevoegde waarde zal hebben. Bovendien kan worden geconcludeerd dat de regeling dermate techniekafhankelijk is geformuleerd dat deze in de weg staat aan de toepassing van een handige en gebruikersvriendelijke voorziening als de Berichtenbox app. Wenselijk is de regeling te herzien met als vertrekpunt dat het elektronisch ontvangen van gerechtelijke kennisgevingen geen geheel vrijblijvende aangelegenheid is voor de justitiabele. Het invoeren van een verplichting tot elektronische ontvangst voert wellicht te ver. Voorgesteld wordt aan een eenmaal gegeven instemming voor het elektronische ontvangen van gerechtelijke kennisgevingen de consequentie te verbinden dat de verzending van een kennisgeving door het Openbaar Ministerie voldoende is om een betekening in persoon aan te nemen. Dat zal het geval kunnen zijn indien de werking van de te gebruiken voorziening een grote mate van zekerheid biedt dat de kennisgeving de juiste persoon bereikt, dat – behoudens de mogelijkheid van een verstoring – de aan de persoon verzonden kennisgeving (doordat hij hiervan langs verschillende kanalen wordt genotificeerd) de persoon niet zal kunnen ontgaan en dat de verzending op bij wet voorschreven wijze wordt gelogd en in machinaal gegenereerde standaardverklaringen wordt vastgelegd opdat de rechter – mocht dit nodig zijn – de e-betekening kan controleren. |
Artikel |
Het professionele verschoningsrecht in het nieuwe wetboek |
Tijdschrift | Tijdschrift Modernisering Strafvordering, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | geheimhoudingsplicht advocaat, professionele verschoningsrecht, Modernisering Wetboek van Strafvordering, getuigenverhoor, doorzoeking en inbeslagneming |
Auteurs | Mr. dr. N.A.M.E.C. Fanoy |
SamenvattingAuteursinformatie |
In de conceptwetsvoorstellen tot vaststelling van Boek 1, 2 en 6 van het nieuwe Wetboek van Strafvordering is een aantal voorstellen gedaan voor een nieuwe regeling van het ‘professionele verschoningsrecht’: het verschoningsrecht van bepaalde beroepsbeoefenaren met een vertrouwenspositie die in het kader van hun beroepsuitoefening een geheimhoudingsplicht hebben. Deze bijdrage gaat in op de voorgestelde bepalingen die betrekking hebben op het professionele verschoningsrecht bij het getuigenverhoor en bij een doorzoeking en inbeslagneming bij professioneel verschoningsgerechtigden dan wel ‘derden’. De nadruk ligt op de geheimhoudingsplicht en het verschoningsrecht van de advocaat. De wetgever beoogt met de voorgestelde bepalingen de reikwijdte en de omvang van het verschoningsrecht te verduidelijken en in overeenstemming te brengen met recente ontwikkelingen in jurisprudentie en rechtspraktijk. In de bijdrage worden de voorstellen nader beschouwd in het licht van deze doelstelling. |
Artikel |
Weerbaarheid jegens ongewenste omgangsvormen op het werk |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 4 2019 |
Trefwoorden | Weerbaarheid, Ongewenste omgangsvormen, Beleid tegen ongewenste omgangsvormen, Bedrijfscultuur |
Auteurs | Mr. Margriet Maris |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article explores the boundary conditions an organization has to take to make the workplace, where all kind of people work together, a safe place. Employers are responsible for a safe working environment according to the Arbowet. The confidential councilor is an important part of the infrastructure against workplace harassment. Next to commitment from the top of the organization, a code of conduct based on the support of the employees, a complaints procedure with access to an independent complains committee, the confidential councilor is key to discover and act on workplace harassment. Not all confidential councilors are trained and aware of the pitfalls of the job. Organizations have to set boundary conditions. For example legal privilege within the organization and some sort of protection against retaliation. The confidential councilor follows the lead of the complainant and can put down the responsibility of solving the issue of harassment at the proper authority within the organization. |