Zoekresultaat: 11 artikelen

x
Jaar 2018 x
Artikel

Komt een 112-melding bij de politie

Triage op de politie-meldkamer bij personen met verward gedrag

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2018
Trefwoorden Verwarde personen, Triage, Gevaar, passend vervoer, psycholance
Auteurs André Wierdsma, Yvette van Strien, Philip den Hollander e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    National thematic projects and local authorities aim to improve shelter and transport facilities for mentally disordered non-offenders. A pilot project in the south-western part of the Netherlands investigated the efficiency of psychiatric expertise in the triage process of the police emergency control room.
    To evaluate incoming emergency telephone calls in terms of the type of mentally disordered behavior, the sort and degree of dangerousness, and the urgency and type of response required.
    Between November 2016 and January 2017 social psychiatric nurses did weekend shifts on the emergency control room. Incoming telephone calls concerning public nuisance or disordered behavior were administered using the triage tool developed by the Dutch Association of Mental Health and Addiction Care. Nurses had access to regional information systems and were explicitly allowed to follow up on cases where continuity of care was an issue.
    A total of 155 calls were evaluated producing a representative image of calls concerning mentally disordered behaviour. Results show that this type of emergency calls is not overly frequent, in many cases not extremely urgent (response time target >1 hour: 67%), and about 65% could be followed up by the general practice centre or specialised (psychiatric) healthcare services. More than half (55%) of the emergency calls involved people previously in contact with psychiatric services. Most common types of danger were public disorder (28%) and suicide risk (21%). However, in 29% of cases type of danger was unclear and 14-20% of the triage tool was inconclusive.
    Triage by mental health specialists at the police emergency control room is not efficient because many cases are not very urgent and information quality is often too low to preclude street-triage. Yet screening and follow up of mentally disturbed persons can be improved by close collaboration between control room and psychiatric services.


André Wierdsma
André Wierdsma is universitair docent, afdeling psychiatrie aan het Erasmus MC.

Yvette van Strien
Yvette van Strien is adviseur acute zorg bij Traumacentrum ZuidWest-Nederland.

Philip den Hollander
Philip den Hollander is chef Meldkamer bij de Politie Rotterdam.

Aram van Reijsen
Aram van Reijsen is psychiater acute dienst bij Bavo-Europoort.
Artikel

Partnerpensioenvoorwaarden

The Devil is in the detail

Tijdschrift EstateTip Review, Aflevering 37 2018
Trefwoorden Levensverzekering,, pensioen en sociale zekerheid
Auteurs Mr. F.M.H. Hoens

Mr. F.M.H. Hoens
Artikel

De gewijzigde UWV Uitvoeringsregels bij bedrijfseconomisch ontslag – een overzicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Ontslagrecht, Aflevering 4 2018
Trefwoorden UWV, Uitvoeringsregels, Bedrijfseconomisch ontslag, A-grond, Ontslagrecht
Auteurs mr. Marieke ten Broeke
SamenvattingAuteursinformatie

    In dit artikel worden de wijzigingen in de Uitvoeringsregels van het UWV bij bedrijfseconomisch ontslag besproken. Eerst wordt ingegaan op de wijzigingen voor de groepswerkgever en de grensoverschrijdende werkgever. Daarna komen de wijzigingen ten aanzien van medezeggenschap en flexibele arbeid aan bod. Vervolgens worden afspiegeling en herplaatsing behandeld. Afgesloten wordt met de wijzigingen betreffende de transitievergoeding.


mr. Marieke ten Broeke
Marieke ten Broeke is advocaat bij Bronsgeest Deur Advocaten.
Artikel

Online Dispute Resolution: een veelbelovend initiatief voor toegang tot het recht?

Tijdschrift Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 7-8 2018
Trefwoorden toegang tot het recht, e-Court, digitalisering, Online Dispute Resolution, ODR
Auteurs Mr. E.M. van Gelder
SamenvattingAuteursinformatie

    Tegen de achtergrond van de huidige problematiek in de civiele rechtspraak is er een toenemende interesse in de unieke mogelijkheden die ICT biedt om geschiloplossing meer toegankelijk te maken. Recent stuit Online Dispute Resolution echter op steeds meer weerstand om een onvoldoende rechtsbescherming binnen ODR-procedures. Dit artikel focust op de potentie van ODR voor de toegankelijkheid van het recht, met e-Court als casestudy.


Mr. E.M. van Gelder
Mr. E.M. van Gelder is promovenda aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Duurzame inzetbaarheid door flexibilisering pensioen; wat zijn de huidige mogelijkheden?

Tijdschrift Tijdschrift voor Ontslagrecht, Aflevering 2 2018
Trefwoorden pensioen, flexibel, fiscaal, vervroegen, uitstel
Auteurs mr. Irene Vermeeren-Keijzers en mr. Cornelien Donner-Broersma
SamenvattingAuteursinformatie


mr. Irene Vermeeren-Keijzers
Partner Jones Day

mr. Cornelien Donner-Broersma
Advocaat
Artikel

De complicaties voor de werkgever bij het uit dienst treden van een zieke werknemer: een (praktisch) overzicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Ontslagrecht, Aflevering 2 2018
Trefwoorden Bezava, Zieke werknemer, Ontslag, Wachttijd, Eigenrisicodrager
Auteurs mr. Hylda Wiarda en mr. Ilse Baijens
SamenvattingAuteursinformatie

    Een zieke werknemer brengt gedurende het dienstverband veel verplichtingen voor de werkgever mee. De Wet Bezava heeft er in de praktijk toe geleid dat werkgevers huiverig zijn geworden om een werknemer ziek uit dienst te laten gaan vanwege de premiestijging. Bovendien stuit het beeindigen van het dienstverband van een zieke werknemer op andere praktische bezwaren. In dit artikel gaan wij nader in op de problematiek waarmee de werkgever wordt geconfronteerd bij het uit dienst treden van een zieke werknemer tijdens en na de wachttijd. Achtereenvolgens gaan we daarbij in op beëindiging tijdens de eerste twee ziektejaren en beëindiging na afloop van de wachttijd, waarbij we de mogelijke stijging van de premielast voor de werkgever bij instroom van werknemers in de Ziektewet en de WIA, het eigenrisicodragerschap, het opzegverbod bij ziekte en het slapende dienstverband bespreken.


mr. Hylda Wiarda
Senior Associate

mr. Ilse Baijens
Junior Associate
Peer-reviewed artikel

Access_open Transparantie van kwaliteitsoordelen

Van instrumenteel naar responsief toezicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2018
Trefwoorden transparantie, openbaarmaking, verantwoording, inspectie, responsief toezicht
Auteurs Meike Bokhorst en Judith van Erp
SamenvattingAuteursinformatie

    Veel toezichthouders streven naar ‘transparantie’, maar hoe dit in de praktijk vorm moet krijgen, is niet altijd evident. Bestaand onderzoek naar transparantie heeft zich vooral gericht op de effecten van openbaarmaking van toezichtinformatie op gedrag van ondertoezichtgestelden. Dit artikel presenteert een breder analysekader, waarin we onderscheid maken tussen transparantie (openbaar maken), verantwoording (oordeel mogelijk maken) en responsiviteit (reactie en dialoog). We passen dit kader toe op de openbaarheidsstrategie van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie van het Onderwijs ten aanzien van de openbaarmaking van kwaliteitsoordelen over instellingen. Bij beide inspecties zien we een ontwikkeling in de tijd van transparantie naar verantwoording naar responsiviteit. Het analysekader kan ook voor andere toezichthouders behulpzaam zijn bij het maken van afwegingen ten aanzien van het delen van informatie met hun stakeholders.


Meike Bokhorst
Dr. A.M. Bokhorst is senior wetenschappelijk medewerker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en onderzoeker bij de Universiteit Utrecht.

Judith van Erp
Prof. dr. J.G. van Erp is hoogleraar Publieke Instituties aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap, Universiteit Utrecht.
Jurisprudentie

Medezeggenschap tijdens faillissement

HR 2 juni 2017, ECLI:NL:HR:2017:982 (DA Retailgroep)

Tijdschrift Arbeidsrechtelijke Annotaties, Aflevering 1 2018
Trefwoorden Ondernemingsraad, Faillissement, Medezeggenschap, Overgang van onderneming, Doorstart
Auteurs Prof. dr. mr. W.H.A.C.M. Bouwens
SamenvattingAuteursinformatie

    De auteur bespreekt de vraag of de curator na faillissement advies moet vragen aan de ondernemingsraad wanneer hij wil overgaan tot verkoop van de activa van de onderneming en tot ontslag van het aldaar werkzame personeel. Hij onderwerpt het standpunt van de Hoge Raad over deze problematiek aan een kritische analyse. Voor het oordeel dat de ondernemingsraad geen adviesrecht toekomt wanneer de onderneming wordt geliquideerd, ziet hij geen wettelijke basis. Deze beperking staat bovendien op gespannen voet met het Europese recht. Voorts is de curator bij een doorstart van de onderneming in ieder geval gehouden advies te vragen wanneer sprake is van een overgang van een onderneming in de zin van Richtlijn 2001/23/EG. Met betrekking tot de formele voorschriften van de Wet op de ondernemingsraden moet de curator bovendien in het oog houden dat het Europese recht ook zekere eisen stelt aan het informatie- en consultatietraject. Ten slotte staat de auteur stil bij de consequenties van schending van de WOR door de curator, ook voor de mogelijkheden van individuele werknemers om op te komen tegen de opzegging van hun arbeidsovereenkomst.


Prof. dr. mr. W.H.A.C.M. Bouwens
Prof. dr. mr. W.H.A.C.M. Bouwens is hoogleraar Sociaal Recht aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Artikel

KRONIEK PENSIOENRECHT

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 4 2018
Auteurs Bastian Bodewes, Annemiek Cramer, Jan Aart van de Hoef e.a.

Bastian Bodewes

Annemiek Cramer

Jan Aart van de Hoef

Naime Tali

Wim Thijssen
Diversen

Lokale oplossingen voor problemen in asielopvang: de ‘vluchtelingencrisis’ als window of opportunity

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 3 2017
Trefwoorden asylum reception, local turn, Plan Einstein, experimental governance
Auteurs dr. Karin Geuijen, dr. Rianne Dekker en dr. Caroline Oliver
SamenvattingAuteursinformatie

    During the recent ‘refugee crisis’, governments have been confronted with various problems concerning asylum reception. In several locations in the Netherlands, as well as elsewhere in Europe and beyond, new local forms of experimenting around the issue of asylum reception have begun. One example is Utrecht’s ‘Plan Einstein’. In Overvecht, a district of the city, an office building has been converted into an asylum shelter, where 400 asylum seekers live together with 38 non-refugee youngsters from Utrecht. The Centre runs courses and activities, offered to both asylum seekers (including those who do not yet have a residence status) and local residents. Employing the concepts of ‘multilevel governance’ and ‘experimental governance’, this article indicates why this initiative was able to be realized at this location and at this time.


dr. Karin Geuijen
Dr. Karin Geuijen is als universitair docent verbonden aan het departement bestuurs- en organisatiewetenschap, Universiteit Utrecht. E-mail: k.geuijen@uu.nl.

dr. Rianne Dekker
Dr. Rianne Dekker is als universitair docent verbonden aan het departement bestuurs- en organisatiewetenschap, Universiteit Utrecht. E-mail: r.dekker1@uu.nl.

dr. Caroline Oliver
Dr. Caroline Oliver is senior lecturer bij het department of social sciences,University of Roehampton, Londen. E-mail: caroline.oliver@roehampton.ac.uk.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.